Från affärsidé till business

Häromdagen så skrev Alexandra ett mycket tänkvärt inlägg om varför en inte kan sälja en affärsidé. För tyvärr är det så, idéer är fantastiska men har i sig inget värde eller prislapp. Jag är måhända i början av min resa som entreprenör men jag rätt ofta får en del frågor om hur man kan göra det jag har gjort fram till nu: nämligen att gå från affärsidé till business. Så här är några tips som du kan ta med dig på vägen!Clara Löfvenhamn från Bossbloggen om att gå från affärsidé till business

Formulera ditt varför

Idéer kan vara otroligt inspirerande vilket i sig ger en ett grymt bra bränsle när man är mitt inne i förverkligandet. Men inspiration är en färskvara och därför är det viktigt att du formulerar ditt varför. Varför är den här affärsidén bra och varför vill du göra verklighet av den? Skriv ner det. Antingen i en hisspitch eller i stödord. Du kommer behöva veta det, dels i marknadsföringssyfte utan också för att hålla din motivation uppe de dagar då allting känns omöjligt och hopplöst.

Dröm stort

När du dagdrömmer om din nya business: dröm stort och långsiktigt. Att ta på sig en lite för stor kavaj kommer att ge dig utrymme att växa betydligt mycket mer jämfört med om du tar på dig en tvångströja. Långsiktighet är ett annat ord som jag pratar en del om när det gäller att skapa en varumärkesstrategi för sociala medier. Det är ett maraton att bygga varumärke, inte ett sprinterlopp, och detsamma gäller för att starta företag.

Var seriös

Gör dig själv en stor tjänst och ta din idé på allvar. Det kommer inte bara ge dig resultat snabbare, vem ska ta din idé seriöst om inte du gör det? Om du stöter på oförståelse, Jante eller negativitet (som inte är konkret) blir det ännu viktigare.https://youtu.be/e8VCHu_vVkk?list=PLMh0I_uR2kc4Pmt87sKa7LcZ_-fHtYyCc

Gör en affärsplan

Yup, som ovan avsnitt från How to Become an Entrepreneur avslöjar hör jag hör till skaran som tycker att en genomtänkt affärsplan är A och O när man startar upp något. Den behöver inte vara trettio sidor lång, den behöver inte vara ristad i sten eller se ut på något särskilt sätt. Men den bör innehålla vad det är du ska göra, hur du ska göra det och en kartläggning av ekonomin. Det kommer göra din uppstart enklare, lugnare, mer effektiv och framförallt mer realistisk.

Droppa din inneboende perfektionist

Jupps. Risken när man gör en plan är att man fastnar i planerandet. Att man inte vet alla detaljer, fastnar i sin komfortzon eller stöter på oförståelse från andra. Skit i det. Kan du svara på de flesta frågorna som kan uppstå om din business? Har du ett högt flygande mål och en plan för hur du ska kunna nå det? Sätt igång. Ett steg i taget.

Uthållighet

Sist men inte minst gäller det att vara uthållig. Som Alex skriver i sitt blogginlägg så är det ansträngningen att verkligen starta sin business som ger affärsidén ett värde i slutändan. Det tar tid att skapa en business och ett varumärke från grunden. Har en du en genomtänkt strategi och plan innan kommer det förmodligen att gå snabbare - men det innebär inte att det sker över en natt.Berätta! Har du någon affärsidé som du skulle vilja göra eller rent utav håller på med? 


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på FacebookInstagramBloglovin’ och Youtube?

Previous
Previous

Varför behålla personal som gör mer skada än nytta?

Next
Next

En sommarveckas planer