Månad: juni 2020 (Sida 1 av 5)

Så hjälper du medarbetare med en anpassningsstörning

Kriser som händer oss påverkar oss alla på olika sätt. Den pandemi vi alla är mitt inne i nu är bara ett exempel på saker som kan hända och ge oss en så kallad anpassningsstörning. Det innebär att en situation, exempelvis en skilsmässa, ett dödsfall eller någon annan form av trauma, påverkar oss starkt och negativt med ökad oro, ångest, nedstämdhet och att vi får svårt att fokusera.

Att få detta efter något som har hänt oss är normalt och behöver i sig inte vara något att oroa sig för. Men om det dåliga måendet håller i sig över tid kan det leda till en anpassningsstörning och Fast Company menar att detta är något som flera lider av i dessa tider. Så hur kan du som chef hjälpa medarbetare med en anpassningsstörning? Här är några råd på vägen!

Inget liv levs endast i dur och även på arbetsplatser är det viktigt att vi får ha dåliga dagar. Men när dåliga dagar beror på något särskilt, håller i sig länge och går ut över övriga livet på ett negativt sätt kan det röra sig om en anpassningsstörning. Bild: Free-Photos från Pixabay

Så märker du av det

Som vi nämnda ovan är de vanligaste symptomen på en anpassningsstörning stark oro, nedstämdhet, ångest, en känsla av meningslöshet och svårigheter att hålla fokus och koncentration. Den märks ofta av relativt nära inpå den utlösande händelsen, ofta inom tre månader enligt Fast Company. Men den varar i gengäld sällan mer än sex månader så genom att upptäcka symptomen i tid kan anpassningsstörningen lindras.

Här gäller det alltså att du som ledare känner dina medarbetare, att er relation är stark och att du har ett närvarande ledarskap så att du kan känna in och få veta om något särskilt händer. Genom att lära känna varandra blir det lättare att se om någon beter sig annorlunda eller inte verkar må bra. Det är normalt att ha sina up’s and down’s, framförallt om tråkiga saker händer. Men om medarbetaren påverkas för illa av det som skett kan en person behöva din hjälp att återhämta sig.

Läs mer: Våga prata om psykisk ohälsa på jobbet

Så hjälper du en medarbetare med en anpassningsstörning

För det första är det viktigt att du som chef har med dig att du varken är eller ska vara psykolog på arbetet. Det är en sak att vara stöttande, coachande och hjälpande och en annan att vara medicinsk kunnig för att kunna ställa diagnoser och därigenom bidra till att lösa dem. Men har du medarbetare som du kan känna igen i beskrivningen ovan finns det ändå saker du kan göra för att underlätta situationen.

Prata om hur ni känner och påverkas

En så liten sak som att prata med varandra om hur ni känner och påverkas kan bidra till att ni mår bättre. Gör en daglig check in där ni går laget runt och stämmer av hur ni mår och hur ni har det. Genom att göra så får alla komma till tals och det kan bli ett forum till att få ventilera transparent i teamet oavsett om det är positiva eller negativa saker ni känner.

Fråga personligen

Sedan är det såklart så att alla har olika behov av att prata om saker som händer och alla är inte bekväma med att säga för mycket i grupp. Därör blir det också viktigt att fråga personligen “hur mår du?”, stämma av “hur har du det?” och om det finns något du som chef kan hjälpa medarbetaren med. Lyssna aktivt på svaren du får. Oavsett om ni har en stark relation eller inte med varandra än så visar du på så vis att du bryr dig – framförallt om du är tydlig med att fråga med värme och omtanke.

Hjälp personen få professionell samtalshjälp

Om ens dåliga måendet går ut över jobbet eller familjelivet mer än att man har ett gäng dåliga dagar kan det vara läge att hjälpa medarbetaren få professionellt stöd i form av samtalshjälp. Ibland kan det behövas långtgående stöd och ibland kan det räcka med några samtal, det varierar såklart på vad det är som orsakar anpassningsstörningen. Men om det går ut över arbetet så ingår det i ert arbetsmiljöansvar att hjälpa medarbetaren.

Kom ihåg att detta är en medicinsk diagnos som inte kan utfärdas lättvindigt av vem som helst. Däremot kan det vara bra att känna till att den finns och att det är något som går att få medicinsk hjälp med oavsett om det är du själv eller någon annan som drabbas!

Vad säger du som läser, var denna artikel till någon nytta? Är detta något som du känner till sedan tidigare eller var det som för mig något nytt?

Kommentera  |    Gilla!

En kvick paus

God dagens! Hur är det med dig? Med mig är det strålande tack. Det var inte meningen att jag skulle ta mig en kvick paus nu under helgen men som jag behövde den. Samtidigt saknar jag verkligen att inte ha gjort lördagsreflektionen så det här inlägget får nog bli en mix av att blicka både bakåt och framåt.

Pepp
Hejsan! Efter att ha pendlat till och från Malmö en hel vecka måste jag säga att det känns riktigt lyxigt att jobba hemifrån igen. Precis vad jag behöver idag!

Veckan som gick

Okej, jag vet knappt vad jag ska säga om veckan som vi precis lämnade bakom oss. Wow. Wow. Wow. Den var helt otrolig och jag har lärt mig så mycket. Är dessutom så innerligt imponerad över vilka framsteg som har gjorts under veckan och jag har fått lära känna så fantastiska människor på vägen. Blev stärkt i hur mycket jag gillar att arbeta med ungdomar men också stärkt i min egen ledarroll. Det var länge sedan jag blev så utmanad i den som jag har blivit under dessa dagar och fint nog känner jag mig tryggare än någonsin i den. Är en go känsla att känna att man har gjort ett bra jobb och det var verkligen en ynnest att få jobba tillsammans med Alex och våra kollegor Lauren och Zoe. Vi var verkligen ett grymt team!

Men såklart blev arbetsdagarna larvigt långa och mäktiga när en pendlar och utbildar en hel vecka med fulla dagar. Jag har knappt gjort något annat än att äta och sova. Knappt ens blivit glad över uppsatsen! Har fortfarande inte förstått att den är godkänd, haha. Men ja, därför var det nyttigt med en ledig helg. Har umgåtts med familjen, ridit lite och sovit i mängder.

Pony
Den här lilla damen (som är korsning mellan islandshäst och shetlandsponny) har precis flyttat hem till min svägerska som nu håller på att rida in henne. En riktig liten stjärna som jag fick bidra med att rida en kort stund på banan för att träna vidare på hjälperna. Visst är hon för söt?

Veckans planer

Tja, på ett sätt kan den här veckan sammanfattas med orden: jobba ikapp. För det är typ mitt enda fokus just nu. Nästa vecka går jag på semester och det är ett par trådar som jag vill ha lösta före dess. I gengäld känner jag mig pigg och stark så jag tvivlar inte ett dugg på att det kommer att gå att lösa finfint. Är grymt tacksam för nu att jag bestämde mig för att låta den sista delkursen få hänga med in i semestern för nu känns det rimligt och görbart. Så snart sista punkten är satt för detta inlägg ska jag därför sätta mig ned min min att-göra-lista och stämma av vad som är rimligt och vad som egentligen behöver fixas innan jag loggar ut från alla sociala medier om en vecka.

Kul nog så tror jag att detta kommer att bli som en bloggvecka har brukat se ut med ett inlägg om dagen. Det ser jag fram emot! Vad som kommer blir dock en överraskning.

Hur ser din agenda ut för veckan? Har du också något eller några ord att sammanfatta den med?

Kommentera  |    Gilla!

High performance – konsten att prestera på topp

Tjenare! Du vet det vid det här laget va? Torsdag = poddavsnitt! Och den här veckan snackar vi om ett av Alex favoritämnen, nämligen high performance och konsten att prestera på topp.

En rimlig undran (apropå ingenting alls) måste väl dock vara varför jag inte har dessa skor i min garderob? De hade passat där!

High performance – konsten att prestera på topp

Den här veckan vrider vi ut och in på vad det innebär att vara högpresterande och försöker att nyansera det till att bli mer än den stereotypiska bilden av att vara en stressad kostymmänniska. Jag älskar ju att prestera och leverera (jag kan inte förneka det ens lite grand) och det är något som inte kommer att förändras. Inte alltid men ofta så känner jag själv hur jag tänder till av livsglädje när jag får utmana mig själv och testa mina gränser och förmågor. Jag gillar Det är därför jag egentligen gillar tentor, för då får jag testa mina kunskaper och se hur långt de håller.

Dock ser mina drivkrafter till varför jag gör det är helt annorlunda idag jämfört med för både fem, sju och tio år sedan år sedan. I dag upplever jag att är en sund högpresterare. Dels eftersom jag presterar av sundare anledningar, dels för att jag gör det på ett sätt som är mycket, mycket mer sjyst och hållbart. Idag arbetar jag för att hålla hela livet och inte bara uppnå ett gäng kortsiktiga mål. Och mer om det i dagens avsnitt där vi trötta efter den här veckans första utbildningsdag satte oss ner och spelade in detta.

Vill du lyssna på det direkt här? Då hittar du det nedan. Annars finns det som vanligt på både Spotify eller Podbean. Och vi vill såklart gärna att du joinar vår LinkedIn-grupp!

Och med detta avsnitt går podden på sommarlov. Jag är osäker på om det lyser igenom tillräckligt i avsnittet men jag vill verkligen tacka dig för att du har hängt med i den här debuten under de senaste två månader. Jag kan inte förstå att ni är typ tusen personer som har lyssnat och laddat ner våra avsnitt och jag hoppas, hoppas, hoppas att ni vill hänga med när vi drar igång i höst igen. Dela gärna med dig av om du har något som du önskar att vi snackar om, om det är något du vill fråga eller om det är något särskilt du tar med dig av det vi har gjort hitintills! Är det något avsnitt som du har gillat lite extra mycket?

Kommentera  |  1 gillar

7,5 poäng kvar…

Idag fick jag ett verkligt glädjande besked. Sådär glädjande att jag, så snart jag faktiskt har fattat det, kommer att börja storgråta. Min uppsats är godkänd!!! Helt fantastiskt underbart och nu, nu är mållinjen nära. Det är bara 7,5 poäng kvar sedan har jag min examen.

Det är elva år sedan jag började den här utbildningen. Elva år. Egentligen är ju utbildningen på sex år men jag behövde tyvärr pausa mitt i på grund av att jag blev sju. Så jag var alltså 24 bast när jag på började detta. Så liten, vetgirig och hungrig på kunskap. Ville lära mig allt, allt, allt. Och ja, det vill jag såklart fortfarande, haha!

Happy
Typ såhär glad är jag även om jag inte riktigt kan greppa det. Känns så overkligt och underbart att aldrig någonsin mer behöva läsa min egen uppsats, hahaha.

7,5 poäng kvar

Men nu, nu är segervittringen total. Jag har en delkurs kvar som består av en statistiktenta och en analysuppgift och båda är påbörjade. Kör ju utbildning hela veckan så kommer inte att kunna plugga de kommande dagarna men nästa vecka och de första semesterveckorna blir det fullt fokus på att få klart dem. Sedan får vi se om det betyget trillar in nu eller i augusti – I don’t care för nu är det inte långt kvar. Jag ser mållinjen och jag tänker korsa den stabilt, stadigt och med världens största leende. Hur går det för er andra som jag vet hänger här och pluggar? Någon mer av er som pluggar här som har segervittring?

Kommentera  |  3 gillar

Öka ditt inflytande på jobbet

Varför kan det vara viktigt att ha inflytande på jobbet? Och hur gör du för att öka det? Låt oss ta avstamp i den här artikeln från HBR och reda ut det!

Så först och främst: vad innebär det att ha inflytande? Dels innebär att du kan få möjligheten att påverka, göra din röst hörd och bli lyssnad på när olika beslut ska fattas. Dels kan det innebära att du får tillgång till information och lära dig mer.

Don’t! Undvik ordet “jag” så mycket som möjligt utan fokusera mer på vad du kan göra för andra. Bild: Volodymyr Hryshchenko on Unsplash

Don’t

Använd dig av monologer

Ett av verktygen för att lära sig vad andra behöver är att lyssna. Lyssna, lyssna, lyssna. Ställ frågor. Dela med dig av dig själv. Det är genom dialoger som vi lär känna varandra ordentligt. Genom att visa att du värderar andras kunskaper så era relationer bli starkare vilket i sin tur också kommer att förtroendet mellan er ökar.

Missbruka makten du får

Vill du öka ditt inflytande så är det också viktigt att inte bara utgå från dina egna behov eller missbruka makten du får. Visst, det finns gott om exempel på personer som har mycket inflytande och använder den. Däremot är det en skillnad på att använda sin makt till att göra gott eller att bara göra det med egoistiska drivkrafter genom att exploatera andra.

Glöm bort ditt kroppsspråk

Förtroende fås inte bara genom genom handlingar utan du kan också påverka det genom ditt kroppsspråk. Genom att sträcka på dig, röra dig självsäkert och utstråla trygghet så kommer din omgivning att påverkas av det.

Do! Att lära känna andra oavsett om det är från andra avdelningar i organisationen eller externt är så, så viktigt. Bild: Christina wocintechchat.com on Unsplash

Do

Nätverka, nätverka, nätverka

Att nätverka och lära känna andra andra personer både inom organisationen, branschen och externt är så värdefullt eftersom du då kan öka volymen i kunskapsbanken men också förståelsen för andras behov. Det kommer att hjälpa dig kunna fatta bättre beslut och hjälpa dig om du behöver vara strategisk för att få igenom ett beslut.

Bygg upp en specialistkunskap

Ett annat sätt kan också vara att bygga upp en specialistkunskap (alternativt ett väldigt starkt personligt varumärke). Det i kombination med ett starkt nätverk kan definitivt vara till nytta för att öka sitt inflytande.

Var strategisk om du behöver det

Har du ett beslut som du skulle behöva få igenom som gör gott men kanske inte får gehör direkt? Då kan det absolut vara läge att bli strategisk och tänka igenom vilka personer som behöver engageras i frågan, vilka motsättningar och hinder du kan komma att möta och sedan tänka ut en plan utifrån det. Det tar kanske lite längre tid att göra det på förhand men det kommer att göra det enklare att få beslutet fattat och förmodligen också betydligt lättare att implementera det.

Vad säger du som läser! Har du några tankar och erfarenheter kring det här med att öka sitt inflytande på jobbet?

Kommentera  |    Gilla!

Sida 1 av 5

© Bossbloggen.se