Månad: februari 2020 (Sida 1 av 4)

Få mer energi som utmattad

Jag fick en fråga på Instagram från en av er underbara läsare om hur jag viktar min vecka så att jag hamnar på pluskontot energimässigt efter min utmattning. Så, eftersom jag fortfarande har svårt att skriva långa texter på mobilen fick jag lov att publicera mitt svar om att få mer energi som utmattad här i stället.

Och jag måste erkänna att min spontana tanke var att jag befinner mig på helt fel plats att ge några goda råd när jag själv just nu balanserar situationen att vara skadad och överbelastad på samma gång. Men! Vid lite närmare eftertanke så insåg jag att jag 1. ändå klarar detta och 2. det spelar ingen roll eftersom copy paste funktionen ändå sällan funkar eftersom allas utmattningsresor ändå ser så olika ut. Så jag tänker att jag skriver om hur jag gör. Sedan får du plocka fritt vad du tror passar dig och strunta i resten. Och har du som läser några av er andra läsare tips och råd? Dela gärna med dig så vi kan lära oss av varandra!

Läs mer: Varför jag blev utbränd

Hur gör man för att få mer energi som utmattad?
Känner jag mig som mitt tidigare spralliga och sprattliga jag? Mer och mer! Men jag orkar inte dansa runt så länge som jag en gång gjorde.

Få mer energi som utmattad

Utgå från dina premisser och förutsättningar

En viktig sak är att vara medveten om och utgå ifrån sina egna premisser och förutsättningar. Dels för att vår utmattningsproblematik ser olika ut beroende på vart vi är är i vårt tillfrisknande. Men också för att vi alla har olika arbets- och vardagsliv och det är inte alla som alltid kan sätta vår egen hälsa i det främsta rummet för jämnan.

Själv har jag det på många vis väl förspänt. Jag lever med en förstående och jämställd partner. Vi har inga barn eller några krävande djur och bor i ett litet hus som inte kräver jättemycket städning och omvårdnad till vardags. Jag är företagare och digital nomad, vilket i och för sig kan vara rätt stor stressfaktor många gånger, men det innebär också att jag själv ofta styr mina dagar. Exempelvis ställer jag nästan aldrig väckarklockan på morgonen utan sover tills jag har sovit klart. Jag kan dessutom ofta anpassa var och hur jag arbetar beroende på hur jag mår.

Sedan finns det såklart en lång rad andra faktorer som spelar roll med. Typ hur länge en har varit sjuk, hur och hur länge en arbetade för att bli det och livet i övrigt. Det hade ju varit fint om man bara behövde fokusera på att bli frisk men ofta ska livet levas på vägen med allt vad det innebär. Och eftersom det är ditt liv – utgå från de förutsättningar och behov som du har.

Vet vad allting kostar i energi

Ett annat viktigt verktyg för mig genom åren har varit att se energi som pengar och att allting jag gör eller utsätter mig för kostar energi. Stort som smått. Att lyssna på musik kostar mer än att ha det tyst i lurarna. Öronproppar i stökiga miljöer var länge en självklarhet. Att ta trappan i stället för rulltrappan eller hissen kostar jättemycket mer energi. Att bära ryggsäck kostar mindre än att ha en handväska. Är det superstädat hemma jämt? Absolut inte. Och så vidare.

Genom att vara medveten om priset för alla olika aktiviteter så har i alla fall jag upplevt att det blir lättare att skala av och skala ner. Även att skala upp lite i taget. Det gäller ju att utmana sig med för att öka sin styrka. Idag när jag mår bättre och tål mer så kan vi spela musik hemma ibland (något vi båda gjorde jämt innan) och numera händer det flera gånger i veckan att jag lyssnar på musik när jag åker på mina bussar och tåg.

Läs mer: Den utbrändes rehab-team

Happy
Något som är viktigt för mig är att försöka få lite frisk luft varje dag. Är därför jag är så glad över att bo såhär numera. Då kan man bara hoppa i kängorna och gå rakt ut utan att behöva bry sig för mycket om vad man har på sig och hur man ser ut.

Saker som ger energi i utmattningen

Baserat på de här två perspektiven så finns det såklart andra saker jag gör i vardagen. Vissa mer avgörande andra. Förutom mat, sömn och motion så har jag några andra gyllene regler som jag utgår ifrån:

Jag jobbar hållbart

Att jobba hållbart låter luddigt vid första anblicken men om vi konkretiserar det lite så innebär det bland annat att jag:

  • Jobbar nästan aldrig övertid och gör det bara om det verkligen behövs
  • Är ledig i princip alla kvällar och minst ett dygn under helgen
  • Försöker ge mig själv generösa deadlines så att jag har marginal för dåliga dagar
  • Jag anpassar förväntningarna på dagen utifrån måendet alla dagar det går
  • Är kompensationsledig när jag har jobbat kväll eller haft en stor leverans
  • Försöker ge mig själv samma sjysta förutsättningar som jag hade gett en medarbetare
  • Tar semester där jag helt loggar ut från allt vad jobb heter
  • Har mitt skyddande system med min fackliga representant
  • drar dessutom en väldigt skarpt gräns mellan vad som är jag som person och vad som är mitt jobb. Jag är inte mitt jobb, inte ens just nu när jag är egenföretagare och min verksamhet är self made.

Jag värdesätter min fritid helt annorlunda

Lediga kvällar är regel – inte undantag. Innan jag blev sjuk var jag produktiv jämt. Inga kvällar eller helger skulle “slösas bort” och ja, så ser det inte ut idag när nästan varje kväll spenderas framför Netflix. Helt hjärndött men ack så mysigt. Idag värdesätter jag min fritid på ett helt annat sätt och gillar att lata mig. Och om jag gör något så gör jag det för att det är roligt eller känns bra och inte för att prestera. Så! Gör saker som får dig att må bra även om de också kanske kostar och lägg ner allt vad prestationer heter om de inte behövs.

Stenhård prioritering

Som det kanske lyste igenom ovan så prioriterar jag också stenhårt vad jag gör och inte gör. Nu till exempel, när det är så mycket jobb och plugg samtidigt får annat stå tillbaka. Det känns som evigheter sedan jag umgicks med vänner och det finns många saker jag hade gjort mer av men det får stå tillbaka. Grenar ligger över hela vår gräsmatta efter alla stormar senaste tiden. Det skulle verkligen behövas dammsugas. Du fattar, alla saker som jag väljer att göra sker eftersom det finns flera saker som jag inte gör.

Är det tråkigt att inte kunna göra allting hela tiden? JA! Det suger. Men eftersom jag vet att det är en avgränsad tid det gäller, att jag försöker göra det på ett bra sätt och att det förmodligen kommer att vara värt det så får det vara så just nu.

Läs mer: Skillnaden mellan att vara överarbetad och utbränd

Happy
Om du ska ta med dig en enda sak från den här bloggartikeln. Låt det i så fall vara att du gör det som får dig att må bättre. Anpassa dig och dina förväntningar efter dina förutsättningar och TA HAND OM DIG!

Skillnaden mellan att vara trött och utmattningstrött

En annan sak som jag har insett allteftersom jag blir friskare är att det är en skillnad på att vara trött och utmattningstrött. Alla blev vi trötta innan vi blev sjuka och friska personer blir trötta av att göra ansträngande saker. Så att bli trött av att ha utmanat sig behöver inte vara farligt eller så hopplöst som det ibland känns. Dock är det nog viktigt att ställa sig frågorna: varför är jag trött? Är tröttheten rimlig baserat på det jag har gjort och de faktorer som påverkar mig just nu? Om en vet svaret på det och tröttheten är rimlig, härligt! Om den inte är det, då är det kanske läge att skala av och göra mindre eftersom…

För mycket av det goda fortfarande kan vara för mycket

Den hårda sanningen är ju tyvärr den att också bra saker, som hjälper dig att få mer energi som utmattad, kan bli för mycket. Just för att allting kostar. Och här är det såklart jättesvårt att ge råd utan att veta mer om den specifika situationen. Men generellt, om du upplever att du gör allt för att bli friskare från din utmattning och gör allt för att få energi men känner att du inte lyckas så hade jag nog ställt följande frågor om vi hade träffats och pratat om detta IRL.

Har du, med hjälp av psykolog eller terapeut, gått ner på djupet och verkligen rannsakat dig om vad det var som gjorde att du blev utmattad? Är det bearbetat och läkt? Har du fått den rehabilitering som du behövde för att ta dig ordentligt ur den akuta utmattningsfasen?

Och, den jobbigaste frågan av dem alla, hur bra är det rimligt att du kan må? Både nu och i framtiden. Inte alla blir helt friska eller återställda av sin utmattning. Ingen av oss blir såsom vi var förut. Och ingen vet egentligen på förhand hur friska vi kommer att kunna bli, hur det känns eller vad det innebär.

Livet är till för att levas

Jag hoppas såklart innerligt att vi alla som tagit oss igenom den här skitsjukdomen kommer att kunna leva, fungera och prestera normalt och såsom vi önskar efteråt. Men jag tror samtidigt att det är viktigt att inte romantisera eller ta för givet att det blir så och att i så fall försöka hitta sin good enough-nivå. Nivån där det funkar tillräckligt så att du kan få börja fokusera på att leva igen, inte bara överleva. För det förtjänar du! Lika mycket som vem annan som helst.

Åh, nu kändes det som att artikelns slut hamnade i moll snarare än dur. Men jag hoppas innerligt att de tankar jag har delat idag ändå kan bidra med något på vägen. Är det något som du vill att jag utvecklar eller förklarar vidare – tveka inte att höra av dig i så fall! Och som sagt, är det någon annan här som har ytterligare att tillägga eller bidra med, gör gärna det i en kommentar.


Tyckte du om detta inlägg?
Klicka gärna i hjärtat eller dela det så att andra kan få läsa det! 

Kommentera  |  3 gillar

Första Bossbrudsträffen i Stockholm

Ni är många Stockholmare som har frågat mig när det är dags och ja, nu händer det. Det är dags för den första Bossbrudsträffen i Stockholm, tjoho!!! Känns stort att få göra detta i min fd hemstad och det ska bli infernaliskt roligt. Så nu hoppas jag ju att vi ses i vår sponsor Helios lokaler i Kista onsdagen den 25 mars från 17:30 – 21:00!

Mingel i all ära, jag gillar bäst när vi kan kombinera trevligt umgänge med att lära oss saker. Det är därför vi alltid kör någon form av workshop eller annat lärande inslag under formella Bossbrudsträffarna. Foto: Elin Grafström

Första Bossbrudsträffen i Stockholm

Precis som när vi har kört Bossbrudsträffar i Malmö kommer det här bli ett event där vi fokuserar på lärande, erfarenhetsutbyte och nätverkade i ett. Det blir alltså inte bara en trevlig kväll utan det är ett event som kommer att stärka dig i ditt ledarskap oavsett om du redan är eller vill bli chef. Jag kommer att intervjua två fantastiska ledare på scen: Aysha Jones som är site manager för Helio och Tove Larsson som är butikschef för Stockholms Stadsmission. Sedan kommer vi alla att göra en workshop tillsammans. Sedan blir et såklart god mat och massa trevligt nätverkande också!

Eventet i sig är kostnadsfritt eftersom jag vill att det ska vara tillgängligt som möjligt. Däremot betalar du för mat och fika vid anmälan och för dryck på plats. Läs mer och anmäl dig här:
https://simplesignup.se/private_event/164485/3866e6f814

Visst ses vi?!

Kommentera  |    Gilla!

Potentialen hos högkänsliga medarbetare

Eftersom högkänslighet som karaktärsdrag är förhållandevis nytt så är högkänsliga medarbetare ofta en outnyttjad resurs menar Forbes. Enligt deras undersökning så upplevde många av de högkänsliga som intervjuades att deras känslighet och förmågor inte alltid uppskattades av chefer och ledning. Istället hamnade fokus ofta snarare på deras svagheter som att de blir mer påverkade av stökiga kontorsmiljöer eller att de ska sluta känna efter så mycket. Så vad är potentialen hos högkänsliga medarbetare och kan du som ledare se och använda den på ett sätt som gynnar er alla? Både som team och för organisationen.

Läs mer: Högkänsligt ledarskap

Vi har tidigare pratat om fördelarna med högkänsligt ledarskap. Men det finns mycket som högkänsliga medarbetare också kan bidra med till arbetsplatsen i form av kreativitet, uppmärksamhet och inkännande. Bild: Anastasia Gepp från Pixabay 

Potentialen hos högkänsliga medarbetare

Vi vill inte göra andra besvikna

Eftersom många högkänsliga har en stark empatisk förmåga blir vår ovilja att göra andra besvikna ofta starkare. Något som kan bidra både till att vi både har rätt attityd för att prestera bra på jobbet och samtidigt bidra till en stark teamkänsla (förutsatt att vi gör detta inom ramen för vår integritet).

Omsorgsfulla beslutsfattare

Enligt Forbes så kan många av oss högkänsliga kombinera förmågorna med att både kunna se detaljer och zooma ut och se helhetsbilden. En fantastisk förmåga när vi ska fatta beslut. Dock gäller det att vi får tiden på oss att göra det i vår egen takt och att det inte ska skyndas fram bara för att.

Vi har potentialen att växa

Eftersom vår omgivning påverkar oss i högre utsträckning och många av oss högkänsliga har en stor reflekterande förmåga så finns det en stor potential för oss att växa och utvecklas som individer och därmed medarbetare. Ja, förutsatt att intresset för det finns. Här kan ett coachande ledarskap göra stor nytta – framförallt om du som chef genuint uppskattar att se andra växa i sina uppdrag. Något som i sin tur gynnar organisationen om personer kan växa internt.

Vi ser detaljerna som andra missar

Som chef får du sällan höra eller se allt som pågår på jobbet när du inte är där. Det i kombination med att högkänsliga uppfattar mer av vad som händer och sker runtomkring oss och ofta ser fler nyanser och detaljer så kan den högkänsliga medarbetaren vara en guldgruva för dig som ledare. Det är troligt att vi kan ge dig input om detaljer som du annars hade missat!

Potentiellt starkt informellt ledarskap

Sensitiva personer fokuserar ofta på och lär känna människorna omkring sig och deras medkännande drag behöver inte innebära att de inte är beslutsamma samtidigt. Det kan vara en fantastiskt grund att stå på som ledare och därför kan det mycket väl innebära att den högkänsliga medarbetaren också har potentialen att vara eller bli en stark informell ledare.

Högkänsliga medarbetare kan med andra ord vara en fantastisk resurs för dig som chef att ta till vara på! Och en idé som föddes nu medan jag skrev denna artikel… Ska jag skriva en artikel om hur du som chef kan göra detta? Hade det varit intressant att läsa?

Kommentera  |  2 gillar

Februaris frivecka

Hejsan! Hur mår du? Med mig är det jättebra tack om vi bortser från armarna. Den här helgen var verkligen underbar även om M tråkigt nog har legat sjuk både lördag och söndag. Det här med två helt lediga dagar är verkligen guld värt, inte minst när man pluggar och alltid, alltid har det hängande över sig. Men jag har lyckats koppla bort det hyfsat och njutit till max av att försöka göra så mysiga saker som möjligt ändå. Bästa uppladdningen för februaris frivecka som börjar nu!

Läs mer: Mina ambitioner för 2020

Into the woods
Den här helgen har jag mest skrotat runt, upptäckt en för mig ny meditation, myst med syskonbarnen och hängt i skogen. Och! Skrivit en text bara för att det är roligt och inget jobb. Det hör inte till vanligheterna!

Februaris frivecka

Det här med frivecka är en av lärdomarna som jag tog med mig från förra året. Märkte nämligen hur de veckor som jag blockade från allt utom klientuppdrag/kunduppdrag som inte kan skjutas på blev ett väldigt viktigt andningshål under året eftersom jag fick tid att göra saker som annars inte hanns med. Så jag tänkte testa nu att ge mig själv en sådan i månaden och se hur det kan bidra i både jobb och mående. Förhoppningsvis positivt eftersom jag verkligen kan anpassa dagarna efter dagsformen.

Sen innebär inte det att jag kommer att ligga på latsidan, har tyvärr rätt mycket att stå i på flera fronter. Men det känns grymt lyxigt att få möjligheten att få beta av dem! Och ja, förutsättningen för det är helt klart jag inte åker på M’s förkylning. Vi kan väl hålla tummarna för det? Jag hade nämligen velat hinna med att:

  • Svara på det dussin med mejl som ligger i mejlkorgen
  • Skicka offerter
  • Korrläsa några intervjuer som jag har medverkat i
  • Administrera lite
  • Jobba med kommande Bossbrudsträffar
  • Skriva en hel drös med texter både för bloggen och kund
  • Träffa fysioterapeuten och förhoppningsvis få än mer hjälp i rehabiliteringen av armarna
  • Plugga, plugga, plugga. Den här veckans målsättning är att göra klart den inledande datainsamlingen för uppsatsen och förbereda för den andra delkursen som jag ska läsa parallellt med uppsatsarbetet.
  • Förbereda inför nästa veckas möten
  • Och såklart fortsätta att oxytocin-boosta vardagen så mycket som möjligt!
Mushroom
I skogen var det regnigt och blött och alldeles underbart! Kändes dock väldigt bakvänt att springa på denna såhär i februari. Helt plötsligt kändes det mer som oktober.

Med förra veckans mående och M’s förkylning i spel så tänkte jag för en gångs skull inte fästa mig vid hur många gånger jag ska blogga den här veckan. Vi får helt enkelt se! Men jag har både en efterfrågad artikel om högkänsligt ledarskap som jag tänkte dela med er och en rolig nyhet i alla fall. Resten får vi helt enkelt ta som det kommer. Vad tror du om det? Vad har du för ambitioner för veckan som kommer?

Kommentera  |    Gilla!

Migrän och forskningsöversikt

Hejsan! Hur står det till? I vanliga fall så brukar jag alltid skriva dessa inlägg i realtid på lördagsförmiddagen men vet du vad? Not today! Jag behöver en ledig helg efter den här veckan som har varit fylld av migrän och min forskningsöversikt. Så därför är det fredag eftermiddag nu i stället och jag ska försöka jobba undan de största måste-punkterna på listan innan jag tar helg!

The wild
Det har blivit mycket promenader i veckan vilket har varit sjukt fint även om det har blåst och regnat rejält!

Tillbakablick

Den här veckan har varit bra och utmanande på samma gång. Som jag skrev i måndags har jag haft ett bakslag med mina händer och armar det har tyvärr spillt över på musklerna i nacken som varit jättearga och gett mig migrän både onsdag eftermiddag och fredag morgon. Trist! Men min forskningsöversikt blev inlämnad i alla fall och det är alltid något.

Veckans bästa

Att tentan nu är helt inlämnad och får jag godkänt på den så har jag på mindre än fem veckor fått klart en hel delkurs utan att kunna skriva fullt ut. Bra jobbat ändå? Nu är det alltså bara uppsatsen och delkurs till kvar! En annan höjdpunkt var också poddinspelningen till Duktig Flicka Söker, blev ett intressant samtal om utmattning och att driva eget. Lyssna gärna och låt mig veta vad du tycker!

Sushi
Fick testa ett, för mig, nytt sushiställe i onsdags med. Sushibaren i Slottstaden i Malmö. Riktigt, riktigt gott!

Veckans sämsta

Tänker inte ens skriva det. Det är för uppenbart, haha!

Veckans utmaning

Jag har medvetet och aktivt börja jobba för att höja mina oxytocinnivåer i kroppen eftersom jag märker att jag får stressreaktioner av att ha ont. Är svårt att slappna av när allt gör ont men jag gör mitt bästa både för att göra det och inte bli stressad av att jag inte kan jobba ordentligt.

The lake
Jag har också varit knäpp nog att bada i sjön i veckan. Det var fruktansvärt kallt men också roligt att prova på och nu har jag noll sug efter att göra det igen, haha!

Framåtblick

Den här helgen blir dubbelt upp med kalas och familjehäng men utöver det ska jag inte göra ett skvatt. Bara chilla och gå på massage.

Veckans ledarskapstanke

Övning ger färdighet. Något jag ser tydligt hos de ledare som jag har fått förmånen att följa från första dagen att de blev chefer till idag är hur stor skillnad tiden och görandet gör och desto mer de övar – desto bättre blir de snabbare. Är såklart ingen stor nyhet men desto roligare att se i praktiken när det sker. Så har du något du känner dig dålig på: öva, öva, öva!

Och ja, det var min vecka det. Du hör, det är mest fokus på hälsan nu. Hur mår du och hur har du haft det?

Kommentera  |  5 gillar

Sida 1 av 4

© Bossbloggen.se