Att gå från medarbetare till chef över en natt är inte alltid det enklaste. Det är inte bara en ny roll utan nya, allvarliga, ansvarsområden som du ska sätta dig in i. Du måste också lära känna organisationen och människorna i den, även om du jobbat i den tidigare. Så, för att underlätta för dig på vägen tänkte jag att vi idag ska kika lite på några av de vanliga misstag du gör som ny chef. Förhoppningsvis kan du använda detta till att undvika fällorna helt. Annars kanske du kan använda den till att identifiera missarna du har gjort och lära av dem till nästa gång.

Det finns mängder med olika ämnen att prata om när det gäller att vara ny som chef som jag tänkte vi ska prata mer om framöver här på bloggen. Exempelvis: hur bygger man förtroende som ny ledare? Eller hur lär man känna sin nya arbetsgrupp. Vad tror ni om det? Bild: Pixabay

Vanliga misstag nya chefer gör

Bara lär känna den formella organisationen

Det är alltid bra att lära känna organisationen (och människorna i den) så snart som möjligt. Men, här är en vanlig miss att man bara lär känna den formella sidan av organisationen och inte den formella. Det är fullt naturligt eftersom den formella, trots allt, är den som ofta är enklast och snabbast att både identifiera. Men du kommer att behöva lära känna den informella sidan med för att lyckas som ledare.

Läs mer: Formella och informella organisationer

Tro att du måste leverera direkt

En vanligt fenomen som jag mött under åren är känslan hos många nyblivna ledare om att man måste leverera superbra resultat direkt. Ofta (om än inte alltid) för att man vill visa att arbetsgivaren har rekryterat rätt. Men, så länge du inte har mångårig erfarenhet eller ett uttalat uppdrag om att nå ett visst mål inom en viss tid, så behöver du inte stressa.

Inte lära känna medarbetarna…

En annan vanlig fälla att hamna i som ny ledare är att inte ta sig tiden att lära känna personerna som ingår i teamet. Vilka är de? Vad gör de? Hur är de?

Det är givetvis en fråga om hur stor arbetsgrupp man har som ledare. Är du chef över 70 personer kan du kanske inte boka in enskilda presentationsmöten med alla och envar. Men är det fem medarbetare kanske det kan vara en ypperlig idé? Och inte bara ha formella möten utan prata med alla även i informella samtal. Oavsett hur du lägger upp det: var noga med att du som chef verkligen pratar med alla. Vissa kommer att söka din uppmärksamhet, vissa pratar mer än andra. Därför är det viktigt att du har lite koll på så att du pratar med alla.

En sak som forskarna Frode Hübertz Haaland och Frode Dale lyfter i sin bok På randen av ledelse som ännu vanligare än att inte lära känna medarbetarna – det är faktiskt…

… att inte lära känna och fokusera på gruppen

De menar att det är länt hänt att bli för individfokuserad som ny ledare och att i sin iver att lära känna personerna glömma bort att lära känna och fokusera på gruppen. Hur ska ni jobba tillsammans? Vilka spelregler gäller? Hur samarbetar ni? Vem gör vad? Och så vidare.

Läs mer: Informella ledare

Det kan vara svårt att lära känna gruppen och dess individer parallellt men det går och kommer att hjälpa er nå era mål tillsammans snabbare om du lyckas. Bild: Pixabay

Inte ha tydliga riktlinjer

Den här punkten ligger i första hand inte på dig som ny chef utan din chef. Men, eftersom det ligger i ditt största intresse att ha tydliga riktlinjer om vad du ska göra i ditt uppdrag så kommer jag att skriva med det ändå. För det finns ofta bilder av vad en chef gör eller bör göra – som dessutom skiljer sig åt beroende på vem i organisationen frågar. Så om du inte får infon: fråga din närmsta chef om vilka riktlinjer och förutsättningar som finns i och för rollen.

Inte be om hjälp

Ett annat vanligt misstag är att man som ny ledare inte ber om hjälp om man behöver det. Du varken kommer eller kan kunna allting som ditt nya uppdrag innebär. Så be om råd, stöd och hjälp om du behöver det. Oavsett om det är från din närmsta chef, medarbetarna, kollegorna eller en intern eller extern mentor.

Be också om att få en ledarskapsutbildning så snart som det är möjligt om du inte har fått det i förberedande syfte. Jag har alltför många gånger sett nya chefer börja sitt uppdrag och sedan få sin första ledarutbildning flera månader senare. Under tiden har de ofta hunnit göra en massa misstag som varit helt onödiga och inte hade hänt om de hade fått verktygen som de behövde först.

Läs mer: När chefen mår dåligt

Glömma bort att det är en läroprocess

Sist, men inte minst, glöm inte bort att ledarskap – precis som allt annat är en läroprocess. Du kommer att göra fel, du kommer att göra misstag, hantera situationer fel eller göra felbedömningar. Det är en del av lärandet och helt naturligt. Här finns det också en poäng i hur du hanterar dina egna fel som ledare. Vill du bidra till en kultur där misstag är tillåtet och okej? Då bör du erkänna missarna du gör utan att för den sakens skull berätta om allt du gör fel eller förminska dig själv som ledare.

Så, det här var några av de vanliga missarna en kan göra som ny ledare. Vad säger du som läser? Har du gjort eller sett någon miss som du kan dela med dig av till listan?