Att lyssna aktivt och fokuserat är en sak som alla ledare bör kunna och göra så mycket som möjligt. Kanske inte i alla samtal som du gör på en dag, inte alla dagar i veckan. Men, desto mer du det desto fler goda spinoff-effekter kommer du att märka.

Inte bara för att den som du lyssnar på kommer att märka och uppskatta att du ger hen din fulla uppmärksamhet, utan också för dig. Aktivt lyssnande kommer dels ge dig mer information än vad du annars kan få, men också göra dig mer närvarande i nuet vilket i sig är välgörande och stressreducerande. Så hur kan man träna på det i vardagen när allt händer på en och samma gång?

Idag pratar vi med varandra i så många olika forum och former och att aktivt lyssnande är lika relevant och ger samma effekter i dem alla. Bild: Pixabay

Bli en mer aktiv lyssnare

I arbetslivet och inte minst i och tack vare alla olika tekniska system vi använder oss av har vi inte längre ett samtal i taget – vi pratar med många på en och samma gång. Samtidigt som vi pratar med någon i korridoren plingar mobilen till, en annan kommer förbi och så vidare. Dessutom är det lätt hänt att vi medan vi står där tänker på alla andra saker som vi ska göras senare. Känns det bekant? Om ja, så är det första steget är försöka tömma huvudet.

Var med i samtalet

Ett av de klassiska interna skämten i vår familj är att min lillasyster, när vi var små, krasst konstaterade att det bara är att “göra huvudet tomt och blunda” när vi skulle sova (och hennes storasyster låg vaken och tänkte på världens problem). Och riktigt så enkelt är det inte alltid. Så börja med att försöka parkera dina tankar och vara med i samtalet i stället. Lyssna: vad är det som sägs?

Lyssna – tänk – svara

Kvicka dialoger i all ära, de kan vara superroliga. Men det är inte så att alla samtal vi har måste gå undan. Tvärtom så kommer du få bättre resultat om du tillämpar lyssna – tänk – svara-taktiken. Alltså att först lyssna på vad personen säger, unna dig att vara tyst och tänka och sedan svara.

Försök fokusera på ett samtal i taget

En annan klassiker är att vi, trots att vi vet att multitasking gör oss ineffektiva, gör allt på samma gång. Ta i stället ett samtal i taget. Pratar du med någon IRL, lägg bort mobilen. Pratar du i telefon, stirra inte på datorn samtidigt. Och så vidare. Notera nu att detta inte är något du måste börja göra jämt med alla samtal alltid. Men prova att börja göra det en eller ett par gånger under arbetsdagen och se vad som händer.

Vad säger du om aktivt lyssnade? Tycker du det är enkelt? Svårt? Bra? Utmanande? Berätta gärna!