Läsarfråga:

Hej och tack för en bra blogg med mycket intressant läsning. Jag undrar om du kan hjälpa mig med en fråga. Har nyligen fått mitt första chefsuppdrag men tycker det är svårt att räcka till eftersom jag jobbar mycket operationellt. Hur får jag tid till att leda och vara chef när mina arbetsuppgifter tar större delen av dagen?

Tack på förhand,

P.

Svar:

Hej och tack för att du skriver. Först och främst: grattis till din nya roll! Superkul och klart att jag vill bidra med det jag kan. Nu vet jag inget om din bransch eller ditt arbete men jag ska försöka ge ett svar som kan vara matnyttigt även om det är generellt. Något som är lika för oss alla är dock att:

Dygnet bara har tjugofyra timmar och ingen av oss mår bra av att jobba för mycket eller för intensivt utan att få någon återhämtning.

Det gäller alltså att du redan från början tar ansvar din arbetsmiljö såsom du tar ansvar för medarbetarnas! Och det är viktigt att göra det så tidigt som möjligt, annars är risken är du skapar dig arbetsmönster som, desto mer van du och din omgivning blir vid dem, kan bli kämpigare att byta och bryta. Klart det går att göra det senare också men det kommer förmodligen att ta lite längre tid utöver att du kanske riskerar att jobba mer än vad du mäktar med.

Läs mer: Utmaningar för blivande kvinnliga chefer


Går det tidsmässigt att både vara chef och samtidigt ha operationella arbetsuppgifter? Absolut! Dock är det viktigt att det sker på ett sjyst sätt för både dig och din omgivning för att ni ska kunna ha ett happy face majoriteten av era arbetsdagar. Bild: Kevin McIver från Pixabay 

Hur får man tid till att leda?

Först och främst vill jag ställa frågan: är det rimligt att jobba fullt ut operationellt och vara ledare utöver det? Inom vissa chefstjänster går det hur bra som helst. Inom andra inte alls. Det beror helt och hållet på er organisation och vilka ansvarsområden som du har. Ett sätt att bli klok på det kan vara att skriva en lista över alla arbetsuppgifter och ansvarsområden som du har. Skriv upp alla former av övertid och om du jobbar övertid – vad du gör då?

Notera också hur du mår, hur rimlig arbetsbördan känns och hur pigg eller trött du känner dig när du går hem från jobbet. Vissa dagar är vi såklart alla trötta när vi slutar jobba. Men det ska inte vara standard att du är helt slut när du kommer hem eller inte orkar ha något annat liv än att jobba om det inte är en specifik och tidsbegränsad period som du vet kommer att ta slut inom en rimlig framtid.

Det kan också vara värdefullt att reflektera över hur krävande ledarskapsbiten i din nya roll känns. Upplever du att det räcker? Hur verkar teamet må och fungera med nuvarande insats? Behövs det kanske mer tid nu när du är ny eller har du enkelt för att sätta dig in i allt det nya? När du vet det och har lite bättre koll på ditt nuläge så bör nästa steg bli att…

Prata om förväntningarna som finns

Det kan finnas många olika potentiella anledningar till stressad och dålig arbetsmiljö. Men några vanliga är när vi känner oss otrygga, inte vet som förväntas av oss eller när förväntningarna eller arbetsbördan är omöjliga att uppnå eller orimliga att hinna med. Något som kan förekommas genom att prata om vilka förväntningar som finns. Dels med din chef, vad förväntar sig hen av dig och din yrkesroll?

Har chefen noll koll eller är helt uppe i det blå så kan du använda dig av det du har sammanställt och på så vis argumentera för eventuella förslag på ändringar som ni behöver göra för att du ska ha en dräglig arbetsmiljö. Kom ihåg att det är ingår i din chefs jobb och lagstadgade ansvar att se till att du har en bra arbetsmiljö och visst, du kanske inte har samma arbetsvillkor eller ansvarsområden som en medarbetare utan personalansvar. Men det innebär inte att du ska “behöva tåla” en arbetsmiljö som är negativ eller skadlig för dig i längden.

Det är också viktigt att du pratar med teamet och medarbetarna om vilka förväntningar de har på dig som chef och vad du behöver från dem för att kunna göra ditt uppdrag så bra som möjligt. Sist men inte minst gäller det att du går igenom dina egna förväntningar med dig själv. Vilka krav är rimliga att du ställer på dig själv som ledare? Vilka krav och behov måste du leva upp till och vilka är saker som du hade velat leva upp till? Försök, genom dialog, se till så att allas era förväntningar är förankrade i verkligheten snarare än fixa idéer om hur saker och ting ska eller borde vara.

En annan, också väldigt viktig faktor är om du och medarbetarna i teamet gör samma arbetsuppgifter. Om så är fallet kan det nämligen vara bra att du är extra tydlig mot dig själv och övriga när du har på dig chefsmössan och inte. Bild: Pixabay

Be om hjälp, ställ krav och delegera

Vi har pratat om hur en kan göra sig umbärlig som ledare förr (och lär fortsätta göra det så länge jag jobbar med detta, haha). Men det är verkligen ett viktigt tips om din tid till att leda är begränsad! Be också om hjälp och delegera så mycket som möjligt när det behövs. Och ställ krav på din chef och organisationen om rimlig arbetsbelastning. Det är deras skyldighet och din rättighet även om det inte alltid låter så i praktiken.

Be om utbildningsstöd om du behöver det

Be också, speciellt om det är ditt första chefsuppdrag, om utbildningsstöd och det så snart som möjligt. Jag har skrivit massor om att vara ny som chef här på bloggen så läs gärna på här. Men jag kan inte nog rekommendera utbildningsinsatser utöver det. Om det sedan är en ledarskapsutbildning, ledarskapsocachning eller att ha en mentor kan variera beroende på dina behov. Oavsett vad du väljer kommer ditt arbete att bli lättare. Jag vågar garantera det.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig på vägen att hitta balansen i din nya roll. Hör gärna av dig igen om det dyker upp frågor på vägen eller om det finns något annat jag kan bidra med. Lycka till!