Symptom på stress

En studie från Unionen visar att sex av tio tjänstemän är stressade och känner att stressen har ökat under det senaste året. I förra veckan så fick jag, som snart frisk från min utmattning, frågan om vilka varningssignaler och olika stress som jag tycker att man bör ta på allvar. Det korta svaret på den frågan är: alla. Men först vill jag att vi pratar vilka de faktiskt är.

Läs mer: Skillnaden mellan att vara överarbetad och utbränd

Stress i sig är inte farligt. Men om vi stressar mycket och för länge så att kroppen inte får någon återhämtning, då kan det bli det. Och enligt en analys från Försäkringskassan så är det sjukskrivningarna för svår stress som ökar mest. Bild: Pixabay

Symptom på stress

Vårdguiden har gjort en lång sammanställning över olika symptom på stress, här är en sammanfattning av dem:

Sömnrubbningar

Sömnrubbningar kan komma i flera olika former. Dels att man kan få svårt att somna på kvällen, vaknar mitt i natten eller tidigt på morgonen. Men också att en sover mer än vanligt och upplever att man är trött när du vaknar även om man har fått sova ostört och ordentligt flera nätter i rad.

Orolighet och nedstämt humör

Att få hetsigare eller sämre humör över saker som i vanliga fall kanske inte hade stört dig, att känna oro och ångest och ha svårt för att koppla av är andra stress symptom. Framförallt om du blir alltmer nedstämd och likgiltig om vad som händer och sker runt omkring dig.

Minnes- och koncentrationssvårigheter

Att få svårt för att minnas saker som du i vanliga fall kommer ihåg, är extra disträ eller inte kunna hålla fokus på det du gör är också vanliga symptom på stress.

Läs mer: När chefen mår dåligt på jobbet

Det är lätt hänt att tro på olika föreställningar om hur vi bör leva och arbeta och att stress då ska vara självklar del av vuxenlivet. “Man ska vara trött som vuxen” eller “det är oundvikligt att stressa” är några kommentarer som jag hör ibland. en, är det verkligen det? Är det så vi vill leva? Bild: Pixabay

Fysiska besvär

Stress kan också yttra sig fysiskt och kamoufleras i form av magproblem, stelhet, spändhet, ont i bröstkorgen eller kroppen generellt, minskad sexlust, försämrat immunförsvar och andningssvårigheter.

Andra symptom på stress

Andra symptom är att börja undvika sociala kontakter. Men också att höja tempot och skala bort allting som är roligt, trevligt eller på något vis distraherande eftersom det känns som att tiden inte räcker till. Med mitt eget facit i hand var det dessa beteenden som, i kombination med livsstilen och värderingarna jag hade då, som till slut fick mig att rasa. Ett annat intressant symptom som 1177 lyfter är behöva ”alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst”.

Läs mer: Så minskar du din stress med din andning

Att ha svårt för att varva ned när du inte jobbar säger också något om din stressnivå. Räcker en kväll eller helg inte till för att vara ner kan det vara en varningssignal. Bild: Pixabay

Känner du igen dig i flera av de här rubrikerna? Har det varit så under en längre tid utan att du har fått någon paus eller återhämtning mellan de stressiga perioderna? Förlåt för stora bokstäver nu, men: TA SYMPTOMEN PÅ ALLVAR.

Tagga ner, skala av och dra ner på förväntningarna och pressen. Stress i sig är inte farligt men om du inte får någon återhämtning från den så kommer du förr eller senare riskera att bli sjuk och det är det inte värt. Framförallt inte om det går att undvika. Sedan är det klart svårt att slappna av på begäran. Framförallt när stora och svåra saker händer oss i livet. Men försök då att allra minst ge dig själv så sjysta förutsättningar som möjligt. Ta på dig din egen chefsmössa och trappa ner på alla “borden” och be om hjälp om det behövs.

Stressar du mycket? Om ja, varför och över vad? Om inte, vad tror du är nyckeln ditt din stressfria tillvaro?

Föregående

Bli mer effektiv med fika

Nästa

När planer förändras

4 Kommentarer

  1. Profilbild

    Sara

    Stressar mycket sällan. Om jag skulle uppleva stresspåslag så påminner jag snabbt mig själv om att inte ta allt så allvarligt. Om det inte räcker i tanke bryter jag beteendet fysiskt genom att lämna arbetsplatsen en stund för en promenad eller liknande. Det är ju så många som drabbas av detta med riktigt allvarliga följder och då och då tänker jag även på alla kollegor jag haft genom åren som drabbats och det blir ju avskräckande. Det låter lite elakt men jag bryter snabbt mitt egna negativa beteende genom att tänka hur hemskt jobbigt det blev för andra. Det är jätteviktigt att inte skoja bort stress och där tar jag kollegialt ansvar på flera sätt. Vad bra att du lyfter detta!

    • Clara Löfvenhamn

      Det låter som en väldigt klok strategi. Ska ta med mig det här med att bryta genom att byta miljö, det är ju jättesmart! Och jag tycker inte det är elakt att komma ihåg skräckexempel för att stoppa sig själv. Tvärtom så är det klokt att lära av andras misstag lika mycket som från sina egna. Lägg gärna till min historia på den listan, kan den vara den minsta nytta för någon annan som antingen stöd eller ha en avskräckande effekt är det bara bra att något gott kommer ur det eländet 🙂

  2. Profilbild

    Otroligt viktigt inlägg. Tack! Jag går väldigt sällan in i stressläge numer men det är ju för att jag inte längre tål det, alls. Så det är skönt att jag lyckas hantera det idag.

    • Clara Löfvenhamn

      Tycker det är så himla fint att få följa hur metodiskt du undviker stress i din vardag Wilda. Otroligt inspirerande! Och klokt av dig att inte bara lyssna på vad kroppen säger utan att också att agera på det. Så bra!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se