Sociala medier + chefsdröm = sant?

Vi har har tidigare pratat om vad du kan göra om du vill bli chef. Dagens artikel handlar om hur du kan använda dig av sociala medier om du har en chefsdröm. Och det är inte de de sociala medierna i sig som är viktiga. Det som är intressant är vad du gör med dem.

Do you have a dream?

Använd sociala medier

Använd dina sociala medier för att visa omvärlden att du är intresserad av ledarskap, säger Nina Jansdotter, karriärcoach och exepert på sociala medier.

Anledningarna till att du ska använda dina sociala medier för att visa ditt intresse för ledarskap är flera. Först och främst så gör du det tydligt för dig själv att det är det här du vill göra och satsa på. Dels blir det tydligt för andra att du har intresse och kunskaper i området och att du är nyfiken av att utvecklas inom det. Men du kan även använda dina socialakanaler för att utveckla ditt nätverk och din kompetens i området – vilket är väldigt viktigt för den som vill bli chef.

─ Genom att vara aktiv i forum och grupper om ledarskap så visar du att du är med i matchen och det kan både stärka ditt varumärke genom att du visar att du är en av dem, säger Nina Jansdotter.

BBCon

På BBCon med Clara Toll och Paulina Gunnardo. Foto: Lisa Höök

Ett exempel på detta är min egen resa mot att bli bloggare. I maj åkte jag till BBCon, Better Bloggers convent fyllt utav bloggproffs och föreläsningar, trots att jag ännu inte hade startat Bossbloggen. Det var pirrigt men fantastiskt och jag är innerligt glad att jag gjorde det. All kunskap, alla idéer och möten med underbara bloggkollegor stärkte mig enormt och här är vi idag.

Så klättrar du i karriären med hjälp av sociala medier

Så. För dig som vill visa omvärlden att du är lämpligt chefsmaterial har Nina Jansdotter några konkreta tips:

  • Dela artiklar om ledarskap, affärsliv och karriär som du tycker är intressanta i dina kanaler.
  • Var med i grupper som handlar ledarskap.
  • Följ olika ledare och ledarskapsprofiler i deras olika sociala kanaler.
  • Var aktiv med kommentarer och delningar i de olika ledarskapsgrupperna och hos de profiler som du följer.
  • Visa stories där du innehar en ledarroll – oavsett om du leder ett barnkalas eller ett projekt.
  • Gör saker för andra än dig själv! Exempelvis: starta ett eget ledarforum och driv det.

─ Vi säger som exempel att du vill  jobba med ledarskap inom turistbranschen. Skapa och driv ett forum eller en Facebookgrupp om detta där andra kan engageras. Det blir i sin tur en erfarenhet som du kan sätta på ditt CV, säger Nina Jansdotter.

Tricket är alltså att vara social. Dels med och samtala om ledarskapsfrågor. Både hos andra, hos dig själv och kanske rent utav skapa olika forum eller plattformar för detta. Men också berätta om situationer där du har en ledarskapsroll och hur det har fungerat.

Chefsdröm + sociala medier = sant?

Möjligheterna till social interaktion på nätet är onekligen oändliga för den med en chefsdröm. Bild: Pixabay

─ Bland mina följare i sociala kanaler kan jag se att kvinnor generellt sätt är bättre på att samspela och prata med andra i sina sociala kanaler, säger Nina Jansdotter.

Hon menar även att du i de sociala kanalerna kan lära dig mycket om ledarskap genom att studera de kvinnliga ledare som finns där. Oavsett om de innehar en chefsposition eller inte. Genom att göra det kommer du att få mer kött på benen den dagen då blir befodrad.

─ Inspireras av de du följer, utveckla din egen ledarstil och ditt sätt att kommunicera i sociala medier, säger Nina Jansdotter.

Vad säger ni läsare: tror du att sociala medier kan vara till hjälp för den som vill klättra vidare i sin karriärtrappa?

Liknande inlägg:

Föregående

En middagslur bland trädtopparna

Nästa

Chef eller ledare?

2 Kommentarer

  1. Intressant artikel. Ja, jag håller med och tror absolut att man kan använda sociala medier för att klättra i sin karriärtrappa och att nå sina mål. Sociala medier har verkligen öppnat upp kommunikationen med väldigt, väldigt många människor. Ger sånna otroliga möjligheter!

Kommentera

© Bossbloggen.se