Så bygger du ditt personliga varumärke

Om inte personligt varumärke är ett av 2017 års mest använda ord så lär det komma att bli det 2018. Fler och fler företag inser vikten av att profilera sig gentemot både kunder, branschkollegor och medarbetare. Men gäller det även oss som individer och kan man i så fall bygga sitt personliga varumärke för att till exempel landa sitt drömjobb? Ja, absolut. Du inte bara kan göra det utan det är något som du ska fundera kring, framförallt om du arbetar som ledare (eller vill göra det i framtiden). Vad är ditt personliga varumärke och hur hittar du det?

Vem är du och hur vill du att andra ska uppfatta dig? Kombinationen av svaret på de två frågorna är vad som utgör ditt personliga varumärke. Bild: Pixabay

Ditt personliga varumärke = var dig själv

Ditt personliga varumärke är det avtryck som du lämnar hos människor som du möter och vad andra minns om dig. Av alla aspekter som spelar roll är det absolut viktigaste av dem enligt Helén Forssander, varumärkesstrateg och affärsutvecklare, att du är dig själv.

Helén Forssander Foto: Fri kommunikation/Rebecca Wallin

− Stäng av din hjärnas måsten och borden och rannsaka dig. Vem är du egentligen? Vem vill du vara? Speglas din personlighet i din klädstil, i ditt sätt att arbeta och leva? Säger Helén Forssander.

Att pressa sig in i en norm som går stick i stäv med vår personlighet är ofta oerhört uttröttande och en ansträngande roll att upprätthålla. I bland kanske det kan vara av nytta att passa in men det kanske också kan vara värt att göra sig lite obekväm för att bli bekvämare i sig själv.

− Du måste vara du oavsett om det är på jobbet eller privat. Du ska inte slå knut på dig för något som inte passar dig för det kommer att synas och man kommer undra vad du är för person egentligen, säger Helén Forssander.

Våga göra avtryck

När du träffar nya personer, våga presentera det som skiljer dig från mängden. Har du något intresse som får dig att sticka ut? Har du varit med om något som många andra inte har upplevt? Berätta det med en mening. Det kommer inte bara göra det lättare för att komma ihåg dig, det kan också berätta något om dig som person.

− I dag så är det betraktaren som äger ditt varumärke, inte du själv. Därför är det viktigt vad du lämnar för avtryck hos de du träffar. Minns de dig och hur gör de det? Alla är vi bra på något så berätta det du vill att andra ska veta om vad du kan, säger Helén Forssander.

Ett tips är att du inte säger rakt ut ”det här är jag bra” utan att du i stället berättar vad du har gjort. Jämför meningarna: ”Jag var duktig och sprang en mil idag” och ”Jag sprang en mil idag”. Den senare meningen låter bedriften tala för sig själv på ett helt annat sätt än den första.

Ditt personliga varumärke måste stämma överens med den du är

En typisk ledarskapsutvecklare borde väl egentligen vara klädd i kostym och inte klättra på saker. Gör jag det? Nä. För det hade inte varit jag. Hoppas att det kan vara ett bevis för att du kan vara dig själv och seriös även om det inte passar in helt i normen. Foto: Zeynep Seitomer

Lev efter dina värderingar

Att värderingar blir viktigare och viktigare ser vi inte minst när det kommer till fenomen som #metoo. Därför är det inte bara bra att du känner till vart du själv står i olika frågor, du måste också leva efter dem så gott som möjligt för att ditt personliga varumärke ska bli trovärdigt.

− Vem är jag? Vad står jag för? Vad tycker jag är viktigt? Och inte minst, lever jag som jag lär? Om du säger att du tycker att någonting är viktigt så räcker det inte bara att prata om det, säger Helén Forssander och ger sina tips på hur du kan ta fram ditt personliga varumärke:

− Tänk utanför boxen! Vad doftar ditt varumärke? Vilken frukt eller djur är du? Om du var någon annan, en filmkaraktär eller superhjälte, vem vore du då? Säger Helén Forssander.

Det är egentligen inte detaljerna som är det viktiga när du tänker på vilket djur eller vilken superhjälte du är, men sådana frågor kan hjälpa dig att hitta din röda tråd som utgör ditt personliga varumärke och vem du är.

− Livet är ingen tävling, vi är alla som blommor. De tävlar inte med varandra om vem som är vackrast, de bara blommar, säger Helén Forssander.

Vad säger ni läsare? Har du koll på vad ditt personliga varumärke är? Vilka avtryck hoppas du att du lämnar?

Liknande inlägg:

Föregående

En (nästan) helt tom vecka

Nästa

Hjälp, jag har fått sparken!

4 Kommentarer

  1. Intressant blogg och bra inlägg. Det personliga varumärket är jätteviktigt och som du skriver, det blir bara viktigare. Jag hoppas man får en positiv bild av mig och min blogg, att jag är en människa med humor och är målinriktad. Man kanske skulle fråga sina bloggläsare, men jag vet inte hur många som törs svara, haha.

    • Clara Löfvenhamn

      Tack Pia! Du är varmt välkommen hit 😀 Fick ett fint första intryck av din blogg så ser fram emot att läsa runt mer i den. Tror det kan vara jättenyttigt att fråga folk i sin närhet, både fysiskt och digitalt, vad de upplever att man gör för avtryck hos dem. Det kan ju ge en nya perspektiv och infallsvinklar som man inte har tänkt på förut 😀

  2. Gunilla Å

    Superbra inlägg som vanligt. Tack😍

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se