Överkörd av sin medgrundare

Fråga:

”Något jag har googlat och försökt förstå mig på är att bli felbehandlad av ens medgrundare. Tex om en byggt upp en business och sen blir överkörd av ens medgrundare (och dessutom är det din idé som personen roffat åt sig och tar cred för). Har du något hjälpsamt inlägg kring detta?”

Svar:

Hej! Först och främst: fy, vilken tråkig situation du beskriver. Att starta en business är svårt nog som det är utan den här typen av problematik. Men ja, det hindrar tyvärr inte alltid det problemen från att uppstå ändå. Eftersom jag inte har något inlägg skrivet om detta sedan tidigare så skapar vi det nu. Om det sedan är hjälpsamt eller inte… Well, det får förstås du avgöra när du har läst det. Jag hoppas det kan vara till någon nytta.

När man startar en verksamhet tillsammans är det sista man vill att det ska bli fel eller skiljaktigheter. Foto: Pixabay

Överkörd av sin medgrundare

Nu vet jag inte mer än vad du har skrivit här men jag ser spontant två olika scenarios. Antingen så har ni möjligheten att rädda ert affärssamarbete och fortsätta driva den tillsammans. Eller så är den dörren stängd i dagsläget. Och jag tänker att du som läser inte behöver bestämma dig för vilket av dem som gäller redan nu. Försök pausa känslorna en liten stund, läs båda alternativen först och fundera innan du bestämmer dig för vilket som känns mer rätt än det andra.

Alternativ ett: Fortsätta affärssamarbetet

Om du ser och känner att det skulle finnas en möjlighet att ni kan driva verksamheten tillsammans så måste du prata med din medgrundare om detta. Berätta hur du känner och varför. Jag vet förstås inte er historia men jag tänker generellt att det förmodligen inte har varit hens avsikt att medvetet köra över dig. Så, även om det är känslosamt, försök att vara konkret och använd jag-budskap i samtalet. Detta för att undvika att ni hamnar i ett läge där någon blir defensiv och att ni fastnar i vem en diskussion om vem som har gjort vad och hur.Förhoppningsvis kan ni i stället ha en öppenhjärtig dialog där ni kan prata ordentligt och fokusera framåt på hur ni ska arbeta och hur nu ska undvika att hamna i en liknande situation igen.

Alternativ två: Avsluta affärssamarbetet

Den andra vägen jag ser spontant är att du väljer att avsluta ert affärssamarbete. Ett tråkigt beslut, framförallt om den grundläggande idén var din. I gengäld så är en idé i sig sällan någonting värt. Det är genomförandet av den som betyder något i affärssammanhang. Det finns kanske möjligheter att omforma eller uppdatera den och starta upp den på nytt? Dock beror det på idén och verksamheten om det går eller ej. Men oavsett vilket tänker jag att du nog kommer att tjäna mest på att fatta ett aktivt beslut om att lämna eller stanna kvar och att det sker i dialog med din medgrundare.En tredje väg kan förstås vara att fortsätta som ni har det nu. Ibland kan saker redas ut med tid som den enda faktorn. Men det skulle jag bara rekommendera om det finns en reell chans att det är så. Mår du dåligt eller känner att detta kommer ligga er till last så är dock risken stor att det inte löser sig av sig självt utan att istället bli en bitter eftersmak som smittar av sig på vardagen.

Juridiska åtgärder

Ännu ett perspektiv som kan vara värt värda att fundera är eventuella juridiska åtgärder. Nu vet jag inte om detta kan vara aktuellt här för det beror helt och hållet på hur er affärsverksamhet ser ut, om ni har några avtal skrivna, eller hur kapandet av affärsverksamheten har sett ut. Avtal är en fruktansvärt tråkig sak att ta till när man ska inleda ett nytt spännande samarbete men ack, så viktigt det är. Inte minst den dagen något går fel för då kan man alltid gå tillbaka till avtalet och se vad man kom överens om från början. Finns det inte från början kan det vara svårare men det kanske kan vara värt ett försök. Dock rekommenderar jag dig i så fall att kontakta en jurist för råd om det är något du överväger.

Anlita en extern part som samtalsledare

Sist men inte minst. Om du känner att läget är för stort, för svårt eller för infekterat: var inte rädd för att anlita eller ta in en extern, oberoende part som kan hjälpa er i era samtal. Det kanske kan kännas som en onödig åtgärd eller utgift men samtidigt. Det kanske det kan vara värd om det kan leda till att ert samarbete kan fortsätta (eller avslutas) på ett bra vis. Vilket jag verkligen hoppas för bådas er skull!Och ja, det är de tankar som jag har kring din fråga. Jag hoppas att de har bidragit med något nytt perspektiv till denna tråkiga situation och, återigen, att det ordnar sig på bästa vis. Lycka, lycka till!

Är det någon av er som läser som har erfarenheter av och inom detta? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Previous
Previous

Samtal på alla nivåer

Next
Next

Intervju i Arbetsplatspodden