Myten om en oumbärlig chef

Visst känns det bra att vara behövd på jobbet: att göra skillnad genom att vara där, svara på frågor och hjälpa sina kollegor och medarbetare. Men det finns en gräns för hur bra det är för en organisation att en ledare är behövd - när ledaren blir oumbärlig.

Idag krossas myten om en oumbärlig ledare på Bossbloggen

Det är lätt hänt (och ibland väldigt trevligt) att få superhjältestatus som chef men det är dessvärre inte bra varken för dig som ledare eller teamet eller organisationen. Grafik: MAST Produktion

Trendigt att vara oumbärlig

De senaste åren har det varit trendigt att vara oumbärlig på arbetsplatsen för att visa hur värdefull man är. Vad man sällar talar om är oumbärlighetens baksidor och hur hårt den kan slå både mot individer och organisationer. Känslan av att vara behövd överallt hela tiden och inte räcka till behöver inte bara leda till allvarliga stresspåslag. Den kan också innebära att man faktiskt inte räcker till och att verksamheten börjar halta.

Dessutom kan en oumbärlig chef leda till att medarbetarna blir handlingsförlamade, inte känner ansvar för sitt arbete eller blir omotiverade, vilket minskar både trivsel och välmående. Så att du som chef ska göra dig oumbärlig är en modern myt. I stället bör du sträva efter att göra dig umbärlig. Inte på det sättet att du bara sitter och petar navelludd, utan att du bygger en trygg organisation. En organisation där medarbetarna kan arbeta självständigt och fatta egna beslut i enlighet med era mål, även när du inte är där.

En förändring att bli mer umbärlig

Charlie Söderberg Foto:Privat

En ledare som har jobbat för att bli umbärlig är Charlie Söderberg, VD för Balansekonomi. För några år sedan hade han planerna på att gå ner i för att vara hemma med sonen Primus, men det var när han blev allvarligt sjuk som han bestämde sig för att förverkliga idén.

─ Som jag ser det var vi då också inne i en fas där ”Ledaren med stort L” behövde vara inblandad i allt, vilket lamslog både mig och organisationen. Det finns faser det är viktigt att gå först och peka med hela handen med det finns också faser då en ledare leder bäst genom att lämna luft, bjuda till reflektion och ställa fler frågor än komma med svar, säger Charlie Söderberg.

Resultatet blev att flytta från storstadspulsen i Stockholm till lantlivet på en gård i Skåne. En nytt liv med att odla grönsaker, renovera, föreläsa och börja jobba tre dagar i veckan inleddes. En stor omställning för både familjen och organisationen, men också nödvändig:

─ Att gå ner i tid till att arbeta tre dagar i veckan som chef är på många sätt en utmaning, men inte enorm, och definitivt en nyttig sådan för hela organisationen, säger Charlie Söderberg.

Varför mer umbärlig?

─ Samarbetet mellan oss ledare var avgörande. Vissa strukturer fick byggas om med rapportering och jag fick lämna bort ansvar och arbetsuppgifter. Samtidigt jobbade vi alla redan med samma metodik vilket gjorde det enklare. Det är inte bara jag som utbildar våra handledare. Och det är ingen lyxfråga för mig som ledare utan det är så man bör jobba, säger Charlie Söderberg.

Hans upplevelse är att det nyttigt att personalen fick mer möjlighet att fatta fler egna beslut med hans mangament by not being there.

─ Jag är aldrig mer än timme bort men de flesta frågor har dem svarat på själv inom den timmen. När jag var på plats jämt riskerade min åsikt att bli sanning. Nu fick många andra möjligheten att växa och utvecklas.

Jag och min partner har möten var fjortonde dag för att tänkaframåt och på vad vi bygger här egentligen, så vi inte fastnar imejl eller i att jobba med businessen. Varje gång jag springer medhinkar har jag misslyckats med att bygga en vattenledning.

Charlie Söderberg

Släcka bränder

En av flera nackdelar med att vara oumbärlig som chef är att risken är stor att du också blir den enda som släcker alla bränder som uppstår. Är ni fler som gör det? Ja, då går det både snabbare och blir bättre gjort.

Så blir du mer umbärlig som chef

För att du som chef inte ska springa med vattenhinkar gäller det att ni bygger en stadig grund. Vet ni vad ni ska göra varje dag för att ni ska vara nöjda? Har ni alla verktyg som ni behöver? Vad har ni för varningssystem som aktiveras om ni inte lyckas nå era mål? Prata om era förväntningar och hitta sätt att hjälpa varandra som ett team.

Stresstesta de strukturer som ni har. Ponera att ni har måndagsmöten. Vad händer om du som chef inte dyker upp en, två eller tre måndagar? Har personalen måndagsmötet ändå? Om ja så har de insett värdet med att hålla mötet och du är umbärlig. Om det däremot blir framskjutet eller inställt tyder det på att ni behöver backa bandet och se över ert arbetssätt.

─ För att bli umbärlig krävs det att man biter i det sura äpplet ibland. Du kan tro att saker är organiserade och strukturerade men om det inte klarar stresstest eller levererar de resultat som ni vill är det inte så färdigt som du tror. Då får ni går tillbaka till ritbordet och göra ett nytt försök, säger Charlie Söderberg.

Sammanfattningsvis så upplevde Charlie Söderberg att organisationen blev självständigare när han gick ner i tid och blev mer umbärlig. Men för att bli lyckas med det behöver du inte gå ner i tid eller spendera mer tid från kontoret. När medarbetaren kommer med en fråga – besvara den med motfrågor för att få medarbetaren eller gruppen att resonera själva kring hur problemet kan lösas på bästa sätt. Exempelvis:

  • Vad tror du är den bästa lösningen och varför?

  • Vad är alternativen?

  • Vilka påverkas av alternativ A respektive B och hur?

Och så vidare. En vardag där du som chef är mer umbärlig och kan fokusera på att tänka framåt och leda kommer inte bara ge dig en bättre arbetsmiljö – du blir även bättre som chef.

Vad säger du om att vara oumbärlig respektive umbärlig på jobbet? Hiss eller diss?

Previous
Previous

Varför medarbetare slutar

Next
Next

Måndagspirr istället för söndagsångest