Med återhämtning i fokus

Äntligen är helgen här och jag tänkte faktiskt att vi ska fira det med att prata om just ledighet. Men också hur du kan använda både dina helger och semesterperioder till att få så mycket återhämtning som möjligt.

Återhämtning

Att ligga i solen och såsa är ett av mina bästa sätt att få återhämtning.

Aleksander Perski, forskare på Stressforskningsinstitutet ger sina råd:

Sov så mycket som du känner för

Många vuxna sover för lite till vardags och även om du sover ut under helgerna så är risken stor att att du har ett sömnunderskott i kroppen. Passa på att återställa det under semestern och sov så mycket som du har lust med. Sömnbrist påverkar oss på olika sätt. Dels kan ditt minne och beslutsfattande påverkas men också kroppens återhämtningsförmåga och immunförsvar.

─ 2008 konstaterades det att de flesta sover mindre än sju timmar per natt vilket kan jämföras med åtta till nio timmar för 50 år sedan. Är man mitt i livet så är risken stor för sömnbrist och både huvud, kropp och själ kommer få problem om sömnbristen blir för långvarig, säger Aleksander Perski.

Gör motsatsen!

De flesta av oss har sina vardagliga rutiner och sin livsstil till vardags och många behåller dessa under de lediga dagarna. Men för att få återhämtning och balans behöver kroppen variation. Vilket du kan ge den genom att variera dina vanor när du är ledig. Som exempel: om du är väldigt aktiv på jobbet med mycket planering och möten – ha en så passiv semester som möjligt. Ta det lugnt på helgerna och lämna utrymme för spontanitet. Eller om du har ett väldigt stillasittande jobb – passa på att ha en så fysiskt aktiv semester som möjligt.

─ Våran långsiktiga hälsa kräver balans mellan aktivitet, vila och sömn. Om vi lever obalanserat till vardags så är det bra att ha perioder där balansen får möjlighet att återställas, säger Aleksander Perski.

Han menar att kroppens bromssträcka är ganska lång. Så om kroppen uppe i varv kan det behövas att man gör något väldigt annorlunda för att den ska förstå att den ska vara ledig och slappna av. Det är också därför det är bra att ha sammanhängande ledighet eftersom kroppen då får möjligheten att komma ner i varv ordentligt.

Planering

Jag vet inte hur er vardag ser ut men min består i alla fall av väldigt mycket planering och effektivitet.

Planera mindre

För många blir både semestern och helger ett pussel där så mycket som möjligt ska hinnas med på kortast möjliga tid. Men för mycket planering och för många planer kan skapa mer stress än vad det skänker avkoppling.

─ Det kan vara klokt att vara återhållsam med schemaläggningen och tänka mer på sin egen återhämtning, säger Aleksander Perski.

Koppla bort = koppla av

De flesta av oss lever väldigt tekniskt uppkopplade liv. Ett sätt att variera sin vardag och skapa återhämtning är att skapa kommunikationsfria zoner. Stäng av mejl och mobil och ta en ordentlig paus från jobbet både under helgen och semestern.

─ Även om du känner att din tjänstvillighet eller ditt kontrollbehov hindrar dig från att koppla bort arbetet helt kan det vara bra att hålla sig borta från jobbmobilen och mejlen. Om du ändå behöver titta till mejlen, gör det på avsatt tid och stäng av den i övrigt, säger Aleksander Perski.

För den som arbetar som chef finns det även en annan aspekt att ta hänsyn till. Om du är ständigt uppkopplad och mejlar trots att du är ledig sänder du signalerna till dina anställda att det är så jobbet bör skötas. Det i sin tur kan skapa stress eller motverka avslappning hos din personal. Prata med varandra i arbetsgruppen innan ni går på ledighet om vad som förväntas och om ni ska vara tillgängliga. Om ni ska vara det, sätt upp spelregler för hur det ska gå till. Då minskar ni risken för oro och ovisshet.

Hur gör du på dina helger och din semester? Kör du på som vanligt, på halvfart eller gör du något helt annat?

 

Föregående

Vidbränd, utbränd eller bara trasig?

Nästa

En helg med sol, sovande och socialt häng

6 Kommentarer

  1. Profilbild

    Så sant och så viktigt! Nu under sommaren har jag paus från allt jag gör till vardags, alltså plugg och träningar med laget och så! Istället jobbar jag heltid och tränar för min egna skull, vilket är som en helt annan grej! Det är fysiskt krävande men inte alls psykiskt, så det är min semester! 😉

    • Clara Löfvenhamn

      Najs! Det låter som ett superhärligt upplägg och skönt att du kan göra det i en lite längre period också och inte bara “en vecka här, en vecka där” 🙂 Bara en får återhämtningen man behöver är det ju bara bra och roligt att hålla igång (tycker i alla fall jag i egenskap av rastlös själ, hehe) 😀

  2. Profilbild

    Jag håller med om att man måste våga slappna av! Många stressar nästan mer när de är på semester. Det syns till exempel i trafiken… Jag tycker Micael Dahlén skriver bra om semesterstress, http://www.gp.se/ledare/dahl%C3%A9n-semesterstress-%C3%A4r-livsfarligt-1.3466274

    • Clara Löfvenhamn

      Tack för både lästipset och din kommentar Mikael! Intressant fenomen det här med semesterstress, det känns verkligen som definitionen av begreppet kontraproduktivt. Jag hoppas du får en lugn och avslappnad ledighet när tillfälle till det erbjuds 🙂

  3. Profilbild

    Jag är jättebra på att stänga av jobbet när jag är ledig. En framgångsfaktor, tror jag, är att jag har en privat mobil och en jobbmobil. På vardagarna tar jag inte ens med mig jobb-luren hem. Och har jag semester så vet mina medarbetare att det är helt okej att ringa mig privat om det är nåt som de inte kan lösa (vilket typ aldrig hänt).

    Däremot är jag rätt uppe i varv när semestern börjar, så det tar ett antal dagar innan jag landat. Tyvärr.

    Kram Lena

    • Clara Löfvenhamn

      Vad bra att du kan stänga av och sätta på jobbet. Det är onekligen en användbar kunskap 😃 Har också separata telefoner, tycker det är den bästa set up:en. Hoppas du hunnit komma ner lite i varv nu när du är ledig ❤ kram!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se