Kommunikation. Ett ord med så mycket betydelse i vår vardag. Överallt och hela tiden kommunicerar vi och även om det kan tyckas vara enkelt är det rätt ofta på grund av kommunikationen (eller dess frånvaro) som problem uppstår. Att vi sedan lever i en digital era som förändrar våra sätt att kommunicera gör det hela än mer spännande. Så därför tyckte jag det var extra roligt att få läsa Karin Zingmarks Maxa snacket som berör hur man når framgång genom att kommunicera digitalt.

Boken är ljus, enkel och givande att läsa. Den är grundläggande och berör digitaliseringen ur flera olika organisationers perspektiv och arbetssätt.

Bokrecension B2

Några tankar och lärdomar som jag tar med mig från Maxa snacket:

Värderingsarbetet internt måste finnas för att kommunikationen utåt ska lyckas

När företag bedriver kampanjer i sociala medier för att visa sina värderingar och värdefrågor räcker det inte bara med att skapa själva kampanjen. Man måste också säkerställa att alla medarbetare i organisationen är med på värderingarna och att de känner att de kan svara för innebörden av kampanjen. Ett exempel som boken lyfter från verkligheten är Åhlens och deras Lucia-kampanj.

Här undrar Karin Zingmark om personalen i kassan verkligen är förberedda och har fått verktygen att kunna ta emot feedback och diskutera jämställdhet i sitt bemötande med kunder. Om så var fallet vet jag inte men jag tycker det är en viktig aspekt att lyfta. Värderingsarbetet måste genomsyra hela organisationen annars blir den lätt ytlig och kan istället tolkas som ett PR-trick.

Tillit är en grundsten i kommunikativt ledarskap

Ett avsnitt jag gillade särskilt i boken handlade om hur viktigt det är att tillit finns i organisationen. Tilliten till varandra oavsett positioner och roller, tilliten till att alla har kompetens, kunnigheten och möjligheterna till att utföra sitt arbete. Tillit och trygghet underskattas ofta trots att vi människor mår och presterar absolut som bäst när vi känner oss trygga. Det är också då som vi klarar av att kommunicera som bäst vilket underlättar för alla, oavsett om du jobbar som chef eller medarbetare.

Att förbereda för kris innan krisen uppstår

När allting går bra så är det lätt att fastna i tron att allting alltid kommer att vara bra. Det är i svåra stunder som vi ofta behöver kommunicera som mest och samtidigt är som sämst utrustade att kunna göra det (eftersom hjärnan stänger ner). I många fall behöver man aldrig utrymma lokalerna på grund av en brand. Men så kommer dagen då blixten slår ner, startar en brand och ingen vet vart nödutgången finns.

Därför är det alltid bra att förbereda för kriser innan de uppstår och här får vi bra, grundläggande tips för hur man kan göra det. I korta drag: jobba proaktivt och strukturerat med krishantering. Hur agerar ni i olika situationer? Granska era egna svagheter. Ha med ett PR-tänk och reflektera över hur olika beslut ser ut om de blir offentliga. Samt ha en plan eller se till att kunna få ihop en snabbt om något oförutsett inträffar.

Bokrecension B1

Rekommenderas till:

För den som (ännu) inte är insatt i den digitala branschen men som vill ha en bra, pedagogisk grundkurs om digitalisering. Men också varför och hur våra organisationer kan använda digital kommunikation till att stärka sitt varumärke. Både internt och externt. Är du erfaren i branschen känns dess innehåll och exempel kanske igen. Men då kan du likväl ha intresse av dess konkreta verktyg för ett kommunikativt ledarskap.

Betyg:

    

Maxa snacket får fem av fem stilettklackar. Den är aktuell, ger en bra helhetsöversikt och mängder med konkreta (inte bara klyshiga) råd i ett ämne som berör alla.


Detta inlägg är en recension och därför ej sponsrat. Recensionen speglar mina personliga åsikter och tankar om den omskrivna produkten. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR återfinns i Bossbloggens PR Policy.

Liknande inlägg: