Ledarskap i teorin respektive verkligheten

Dagens artikelämne är ett önskemål från en av er läsare som redan när Bossbloggen startade ställde frågan om vilken som är den största skillnaden mellan ledarskap i teorin och verkligheten. Så det hoppas jag att ni vill läsa och prata mer om idag!

Ett mönster som jag har sett från mina intervjuer i #MötEnBoss är att det inte är så stora skillnader mellan vad cheferna berättar och vad ledarskapsexperterna säger om ledarskap. Är det så enkelt att teori och vardag är detsamma? Självklart inte. Ledarskap är lätt i teorin och desto svårare att faktiskt utöva.

Ledarskap i teorin respektive verkligheten

Dagdrömmer lite om att kunna hoppa och göra tricks på mina inlines – i verkligheten kan jag knappt svänga ordentligt när jag väl pallrat mig upp på de förrädiska hjulen. Samtidigt behöver det inte innebära att det är hopplöst svårt eller omöjligt att lära sig bara man övar. Bild: Pixabay

Ledarskap i teorin respektive verkligheten
Malin Trossing. Foto: Privat

Malin Trossing. Foto: Peter Knutson

─ Det är skillnad på att veta något och göra det. De flesta chefer vet att man ska ha svåra samtal, de har gått kurser och de vet hur man gör. Men det krävs mod att genomföra det i verkligheten, säger Malin Trossing, ledarskapsexpert.

Varför krävs det mod för att utöva ledarskap i praktiken? Chefsrollen är krävande på många vis och alla har vi olika styrkor och svagheter. Oavsett hur du är som person kommer du utsättas för situationer som du är mer eller mindre bekväm i. Till exempel om det handlar om att fatta eller genomdriva obekväma beslut, prata inför folk eller hantera konflikter. Ingen är perfekt, inte ens som chef, och när du ställs i situationer som du känner dig otrygg i reagerar din hjärna som du blir rädd.

─ När vi är lugna fungerar våra förmågor som de ska. Vi har lätt för att fatta beslut, resonera och analysera. När farligheter uppstår varnar vår hjärna oss och amygdalan skriker ”akta, en tiger!”. Och när amygdalan drar igång slutar den logiska delen i hjärnan att fungera, säger Malin Trossing.

Så. Alla förmågor som inte hjälper oss att överleva de närmaste sekunderna stängs ner. Och det är samma signalsystem går igång idag även om vi inte har någon tiger i kontorslandskapet. Det kan däremot finnas andra situationer som triggar stress, obehag och rädslor hos den som är chef.

─ Ju mer stressade vi blir desto mindre modiga blir vi. Till exempel när jag är stressad. Då orkar jag inte bjuda hem nya vänner utan vi bjuder hem bästisarna. Eller går till samma restaurang som vi brukar. Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd, säger Malin Trossing.

Tunnelseende

Tunneltänkande är en vanlig effekt av stress. Bild: Pixabay

Det är jobbigt att vara rädd

Hjärnans funktion vid stress gör det än mer ansträngande att jobba med sina rädslor. Därför behöver du som ledare identifiera varför du tycker olika situationer är obehagliga. Men också se vad du kan göra för att minska din oro. Kan det hjälpa med extra kunskap? Att läsa en bok, gå en kurs eller träna på situationen? Du kan till exempel rollspela det svåra samtalet med en polare. Tänk ut vilka olika scenarios som kan inträffa och öva på dem tillsammans. Behöver du träna på att sätta gränser? Börja säga nej till små saker där ditt nej inte får så stora effekter och öka det pö om pö. Genom att läsa på eller öva så kan du sänka oron som du känner.

─ Det första svåra samtalet är det jobbigaste, det andra är lite mindre jobbigt. När du ska ha samtal nummer tio så vet du att det inte är farligt. Det mesta är en tillvänjningsprocess och man måste komma över tröskeln första och andra gången. Och om du förstår varför du är nervös till en början är det lättare att hantera sin osäkerhet och rädsla, säger Malin Trossing.

Träna innan du blir chef

Därför kan det vara bra att träna på att leda redan innan du blir befordrad. Be din chef om lite mer ansvar, sök en ledarroll inom föreningslivet, arrangera något event eller led en Facebookgrupp. Men även om du redan jobbar som chef. Var nyfiken och fråga efter feedback. Träna på svåra samtal och spela gärna in när du tränar. Då kan du tydligt se vad du använder för kroppsspråk (allra helst om du är nervös) eller hur du säger olika saker.

Bossbloggen

Så om den stora skillnaden mellan ledarskap i teori och praktik är erfarenheten av att leda och att vara en ledare: börja göra det och gärna i små doser som du trappar upp.  Vill man göra tricks i skateboardrampen gäller det att kunna åka inlines till att börja med. Så försök få så mycket övning och erfarenhet som möjligt till dina teoretiska kunskaper. Se hur de fungerar i vardagen och gör det så enkelt som möjligt för dig själv.

─ Experter som bara har en teoretisk bakgrund kan bli lite pretentiösa. Detsamma gäller för teoretiska ledarskapsmodeller. Blir teorin för komplicerad så använder man den inte och många gånger är inte ledarskap är inte svårare än vad man gör det, säger Malin Trossing.

Vad säger ni som arbetar som har en ledarroll idag: vad tycker ni den största skillnaden är mellan ledarskap i teorin respektive verkligheten? Håller ni med om att ledarskap inte är svårare än vad man gör det? Eller inte? Dela gärna med av era tankar och funderingar.

Liknande inlägg:

Föregående

Back to the basics

Nästa

Marlen Sibbel-Becker: Med kraftfullt lugn i förändring

6 Kommentarer

  1. Den stora skillnaden mellan teori och verklighet är att i verkligheten möts man ständigt av nya situationer och nya personer och man måste vara beredd på att vara flexibel. Man drar får då egna lärdomar om sig själv som ledare som man inte kan läsa sig till.

  2. Jag håller nog med om att det inte är svårare än man gör det. När jag tänker efter så tror jag den största skillnaden mellan teori och praktik är att det är så mycket lättare. Jag behöver liksom inte styra så mycket eller ta så många jobbiga saker. Kanske beror det på att jag är så tydlig med hur jag tycker att vi bör bedriva vår verksamhet och att jag är så öppen eller kanske beror det på att jag har såna toppentjejer. Eller kanske både och.

    Kram Lena

    • Clara Löfvenhamn

      Vad kul att höra! Låter som att dina medarbetare både har tydliga riktlinjer och är väldigt självständiga och det är ju en fantastiskt bra kombination 😀 Kram

  3. Intressant! Jag tror det också handlar om att våga. Att öva, öva och öva, precis som du skriver. Det är väl 10000 gånger man ska göra något innan man bemästrar det, eller hur?

    • Clara Löfvenhamn

      Ja, 10 000 gånger eller 10 000 timmar krävs det för att bli bra något sägs det. Å ena sidan otroligt mycket tid – å andra sidan kan det gå fort om det är riktigt roligt 😀

Kommentera

© Bossbloggen.se