Lägg ner ledarskapet - vad du som chef ska göra i stället

Med syftet att öka min egen läsning har jag bestämt mig för att införa en ny vinjett här i bloggen: nämligen månadens bokrecension! Här kommer jag att lyfta en bok som jag har läst under månaden som stuckit ut lite extra. Först ut? Det är den härligt provocerande titeln Lägg ner ledarskapet - vad du som chef ska göra i stället av Sara Ingvarsson. Mitt första intryck av boken är gott. Jag gillar litteratur som tar plats och ifrågasätter normer och vanor och det gör den här. Sedan sympatiserar jag med den bakomliggande filosofin att chefen inte är den som ska göra allt jobb eller stå för all motivation allena. Alla behöver och bör jobba tillsammans för att skapa organisationen och dess resultat, det är inte bara chefens jobb.

Clara Löfvenhamn och Bossbloggen recenserar Lägg ner ledarskapet

Några tankar och lärdomar som jag tar med mig från Lägg ner ledarskapet

Konsekvensers betydelse för motivationen

Allt vi gör i vår vardag påverkar oss på ett eller annat sätt. Inom inlärningspsykologin skiljer man på så kallade "förstärkare" och "försvagare". "Förstärkare" är konsekvenser som uppmuntrar oss till att fortsätta göra det vi gör medan "försvagare" i stället uppmuntrar oss till att sluta göra något.En kunskap som är fantastiskt bra för dig som ledare att vara medveten om i ditt arbete. Exempelvis om en medarbetare bara gör arbetsuppgifter som ger försvagande effekter som obehag, missnöje eller tristess. Då är det kanske inte konstigt att personens motivation inte är den högsta? Framförallt inte om det är något som pågår över tid.

Här hittar vi också en av anledningarna till varför det blir så mycket mer motiverande att arbeta med saker som vi anser vara roliga. Om du får en positiv konsekvens direkt i arbetet som du gör kallas det för en naturlig konsekvens. Med den kommer din motivation till att lyckas med detta igen att höjas snabbt. Andra viktiga former av konsekvenser är den sociala och att få uppskattning uppmuntran och beröm. Men också resultatkonsekvenser, som kickar in när vi får se vilka resultat som händer när vi anstränger oss.

Planera introduktionen för nya medarbetare väl

Ett kapitel som jag tyckte väldigt mycket var det som handlade om att introducera nya medarbetare. Det är inte alldeles ovanligt att den nya medarbetaren får följa ett schema där man ska få träffa olika personer från olika avdelningar och sedan lära sig jobbet pö om pö. Vad medarbetaren egentligen ska ha lärt sig är sällan formulerat eller nedskrivet utan hen ska typ "kunna göra jobbet" innan provanställningen är över.

Här lyfter Sara Ingvarsson i stället fram målinriktad introduktion som verktyg på hur en introduktion kan bli tydligare och bättre för alla inblandade parter. Aningens förenklat så handlar det om att identifiera vad det är som den nyanställda ska kunna, hur utbildningen för detta ska gå till och hur detta kan utvärderas efteråt. Men, det är viktiga tankar att ha med sig när man ska introducera en nyanställd.

Månadens bok

Förtroende goes both ways

Det kan låta som en självklarhet att chefen måste känna lika mycket förtroende för medarbetarna som medarbetarna ska känna förtroende för chefen men av erfarenhet vet jag att så inte alltid är fallet. Det finns en del ledare som tycker det är självklart att medarbetarna ska få ställa frågor och våga lyfta problem med chefen. Samtidigt så är chefen själv grymt tveksam till att ge bort arbetsuppgifter eller släppa på kontrollen, ett beteende som inte är särskilt förtroendeingivande. Kom i håg att förtroende behöver gå åt båda hållen. Visa och berätta att du har förtroende för dina medarbetare.

I boken så lyfts det också att det som ledare inte heller bara räcker med att du lyssnar när medarbetarna lyfter fram problem till din kännedom. Du måste också visa att det uppskattas och att det händer något när de gör det. Annars kommer medarbetarna som gör det att förlora förtroendet för dig som ledare till slut.

Rekommenderas till:

Dig som vill ha en bok som ger dig praktiska exempel på hur du som ledare kan agera och hantera olika situationer med hjälp av dialoger och samtal. Den är informativ, matnyttig och massiv och kräver sin läsvana för att en ska orka hålla uppe tempot.

Betyg:

stilett_b_web.png
stilett_b_web.png
stilett_b_web.png
stilett_b_web.png
stilett_g_web.png

Lägg ner ledarskapet får fyra höga stilettklackar!


Detta inlägg är en recension utifrån ett pressutskick och därför ej sponsrad. Recensionen speglar mina personliga åsikter och tankar om den omskrivna produkten. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR återfinns i Bossbloggens PR Policy.

Previous
Previous

Glitter, glitter, glitter överallt

Next
Next

Saker att göra när man är förkyld