Jag är InoS

Ni som har följt mig ett tag vet redan att jag gillar idén om att vara med i facket. Jag tycker det är så viktigt att medarbetare pratar med varandra om lön och arbetsvillkor. Men också att vi tillsammans med arbetsgivarna ska jobba för att skapa en så bra arbetsmiljö som möjligt. För det är ju några av mina hjärtfrågor: jämställda löner, bra arbetsmiljö, hållbart ledarskap.Jag är Inos!!!"Det är väl arbetsgivarnas ansvar att fixa det!" är en rätt vanlig kommentar och jag håller helt med om det. Det borde ligga i alla arbetsgivares intresse att ha bra arbetsvillkor och vara ett sjyst ställe att jobba på. Men med den traditionella syn som vi har på företagande och arbete tror jag att det är naivt att tro att det sker av sig självt. Det har väl historien bevisat för oss om och om och utan fackrörelsen hade inte lediga helger, åtta timmars arbetsdagar och fem veckors semester varit vårt samhälles norm.

Uppror mot InoS

Redan innan jag lanserade Bossbloggen så gick jag med i branschnätverket BetterBloggers. Främst för att jag redan då visste att jag vill vara med och utveckla branschen in i framtiden. Men också för att jag inte kände någon annan som bloggade eller hade ambitionen att utveckla en verksamhet med och från sin blogg.I höstas omvandlades det till den ekonomiska föreningen Influencers of Sweden och vi är idag ungefär 1500 medlemmar. I veckan som gick så gick ett par influencernätverk ut i media och berättade att de gör uppror mot InoS eftersom föreningen inte representerar dem. Sakfrågan om att InoS inte representerar dem är helt korrekt vilket Linda Hörnfeldt bemötte i bland annat Dagens Media. InoS representerar oss medlemmar som varje dag lägger ner vår tid, vår energi och all kreativitet som vi kan uppbåda i våra sociala kanaler för att utbilda, underhålla och skapa en lite bättre vardag för våra följare.

Vi är InoS och InoS är till för oss influencers. Det är vår fackliga motsvarighet och vår mötesplats. Tillsammans är vi starkare och tillsammans kan vi arbeta för att bygga en hållbar framtid i denna nya, spännande bransch.

InoS finns för att vi ska kunna kompetensutveckla varandra och oss själva. Hjälpa och stötta varandra i olika frågor men också prata om vad olika typer av tjänster verkligen är värda. Så att vi kan undvika den prisdumpning som har skett inom exempelvis journalistkåren och som nu leder till att få har råd att frilansa som journalister.InoS kan inte kallas officiellt för en fackförning eftersom medlemmarna inteär anställda. Därför kallas vi för en branschorganisation - "en intresseförening för företag i en viss viss bransch". För det är vad vi influencers ytterst är: företagare.Stop me if you can

Jag är InoS

Jag är superstolt över att vara medlem i InoS. Här är jag omgiven av otroligt kunniga, duktiga influencers som är generösa och jag lär mig något nytt hela tiden. Som tack försöker jag att hjälpa, peppa och uppmana mina branschkollegor att ta skäligt betalt för det arbete som de gör i sina sociala kanaler så mycket jag kan. Precis som jag varmt uppmuntrar alla olika nätverk och initiativ som också jobbar för att ge influencers bra arbetsvillkor. Vi alla behövs för att branschen inte bara ska överleva utan utvecklas i framtiden. Inte bara vi enskilda influencers, inte bara InoS, inte bara portaler, nätverk eller andra intresseorganisationer. Men märk väl, utan oss influencers så finns ingen bransch.#JagÄrInoSHär kan du läsa några av mina kollegors tankar om kritiken mot oss som är Influencers of Sweden:


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!Du följer väl Bossbloggen på FacebookInstagramBloglovin’ och Youtube?

Previous
Previous

Från utbränd till att ligga i framkant

Next
Next

En annorlunda lördag