Hur undviker jag att bli utbränd igen

Fråga:

“Hej,

Det känns som att du har haft väldigt mycket att göra sista tiden och att du inte mår helt bra. Är du på väg att bli utbränd igen? Eller har du koll på läget och vad gör du då för att undvika det?”

Svar: 

Hej! Alltså, först och främst vill jag faktiskt tacka dig för att du har skrivit och undrat. Jag har börjat få den här frågan alltmer och det värmer att ni bryr er om mig. För ni har ju snappat upp rätt signaler, jag har mått sämre den senaste tiden och som nästan-frisk-från-utmattning känns det (om möjligt) ännu viktigare att undvika att trampa ner i det där träsket igen.

...

Ett säkert tecken på att jag inte mår bra är att inte längre orkar hålla ordning omkring mig och bara nu den senaste veckan när jag har tagit det lugnare märker jag hur prylhög efter prylhög sakta försvinner. Vilket i sin tur också gör att allt känns lite lättare. Stökig miljö stökar ofta till mitt inre på köpet.

Jag är överarbetad

Först och främst så kan vi konstatera att jag har flera symptom på stress. Jag är extremt trött och sover mycket (vilket också är en rest från utmattningen). Mitt humör är betydligt hetsigare än vanligt. Jag är rätt ofta nedstämd, gråtfärdig och tvivlar mer på mig själv och det jag gör. Det är varningssignaler att ta på allvar. Samtidigt så vet jag exakt vad detta beror på: jag är överarbetad.

Under hela vintern och våren så har jag arbetat ideellt som ledare och studerat utöver mitt företagande och framförallt det förstnämnda har kostat mycket i energi, arbete och tid. Ibland mer än vad jag har råd med. Inte minst de senaste veckorna när alla mina arbetsområden har krockat med varandra och lett till extra långa och intensiva arbetsdagar. Inte alls bra alltså och därför kommer jag att förändra min arbetsbelastning inom en snarare framtid. Exakt hur kommer ni får höra mer om när jag vet hur det blir.

Läs mer: Skillnaden mellan att vara överarbetad och utbränd

Clara Löfvenhamn

Sedan tror jag också det är bra att påminna sig om vart man har varit. Den här bilden tog jag när jag börjat jobba heltid och även om jag jobbade för fullt då så mådde jag mentalt långtifrån lika bra som jag gör idag. Ändå skönt att känna!

Hur undviker jag att bli utbränd igen

För en sak som är säker – om du vill ha annorlunda resultat då ska du inte göra samma sak om och om igen. Och eftersom jag inte är ett dugg intresserad av att gå in i väggen mer än en gång i mitt liv så tänker jag inte göra om tidigare misstag om jag kan. Därför har jag den senaste tiden:

Tagit varningssignalerna på allvar och skruvat ner på mitt arbetstempo och inte minst, minska min arbetsbörda. Det senare har inte gått att göra i en handvändning men sakta men säkert blir lasten lättare och om några veckor kommer den minska rejält.

Prioriterat vad jag gör och inte och försöker låta bli att ha dåligt samvete över det jag inte gör.

Äta, sova och motionera ordentligt och att vila under arbetsdagen de dagar det behövs och går. Men också att njuta så mycket av solen som möjligt, jag är som en liten solcell så att vara ute gör gott för mig.

Jag har också försökt vara social även om jag är trött. Det är lätt att börja ställa in roliga saker för att man inte orkar. Vilket kan vara bra men inte om det innebär att en till slut bara jobbar. Därför har jag hängt med ändå och i stället varit så fräck att jag sovit middag även om vi är borta hos vänner. Alternativt gått bort i mjukisbyxor om inte orken funnits att piffa till sig.

Så ja, det har varit mycket. Men det kommer att bli både bättre och toppenbra! En sak som har varit positivt med detta är att jag har fått testa mina gränser och att jag har lärt mig mycket på vägen. Inte minst att jag inte bara har en bromspedal utan att jag också har börjat använda den. Till skillnad från förr.

Ni andra som är eller har varit sjuka i den här skräpsjukdomen. Har du några knep för att undvika att det händer igen? Dela gärna med er – hade varit nyttigt och intressant att läsa!


I vinjetten Läsarfrågan så besvarar jag frågor som ni läsare har ställt. Har du en fråga som du undrar över eller vill bolla? Tveka inte att ställa dem här eller mejla mig på clara@bossbloggen.se så svarar jag så snart jag har möjlighet!

Liknande inlägg:

Föregående

Planen för veckan?

Nästa

Fem saker som framgångsrika entreprenörer ångrar

2 Kommentarer

  1. James Brocka

    Klyschyigt men det fungerar – Hitta en “enkel” hobby som gör att du fyller på energi!

    Räddaren för egen del blev fotografering. År 2000 hade man fortfarande analoga kameror mer i bruk. Du kunde ta 15 minuter eller 50 minuters paus och komma ut. Om det sedan blev 1 klick eller 10 var inte det viktiga. Foto och musik har sedan dess forsatt att vara en “ventil”.

    Att göra listor fungerar också, samt att ha både långa och korta mål. Om det är tufft, gör bara mål för, just idag. Långa mål hjälper dig att reducera energiförlust vid motgångarna längs vägen. Att det blir lite smällar här och där är lite som radiobilarna – Kör vidare!

    Dock viktigt: Mat, vatten, motion, sol och sömn!

    Jag lever efter mottot: Per aspera ad astra
    Mycket slarvigt översatt: Jobba på, så når du dit även om det är tufft.

    POWER!

    • Clara Löfvenhamn

      Haha, älskar liknelsen med radiobilarna! Den ska jag verkligen ta till mig. Kom på mig själv med att fundera nu på varför i hela världen en kör radiobilar och landade ju raskt i att det är för att det är roligt. Samma som med livet alltså! 😀 Kreativitet är en underbar ventil och jag håller tveklöst med om grunderna. maten, sömnen och motionen (och solen) är det enda som är verkligt dessa tyngre dagar. Känns ändå optimistiskt att ha kunnat bromsa i tid. Stort tack för peppen!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se