Hur företag kan arbeta med influencers

I torsdags höll jag en föreläsning på Tillväxt Malmö om hur företag kan arbeta med influencers. Så för er som inte hade möjlighet att komma tänkte jag bara sammanfatta några av de absolut viktigaste sakerna som du som företagare bör ha i åtanke om du vill arbeta med Influencer Marketing.

Fördelen med att sjunga framför folk med jämna mellanrum? Det är att jag inte blir så himla nervös inför att prata. Heja sprängda komfortzoner! Foto: Ulrica Fager

Hur företag kan arbeta med influencers

Respektera arbetet

Tiden då bloggare bara skrev dagbok på nätet är förbi. Influencers är idag mediehus där de som en tidningsredaktion planerar innehållet, skapar det, fotograferar, illustrerar och redigerar. Men de utgör också marknadsavdelningen, som planerar och sprider sitt innehåll, säljare och IT-avdelning i ett. Och detta gäller inte bara influencers som jobbar med sina kanaler på heltid även om de såklart kan investera mer tid i sitt arbete.

Gör din hemläxa

Vilka influencers är verksamma inom ditt affärsområde? Vilka influencers har följare som är intresserade av de ämnen som ditt företag jobbar med? Men du måste också fundera över vilken målgrupp det är som du vill prata med egentligen. Var finns dem? Vad vill de prata om eller lära sig mer om? Vad är det du kan hjälpa dem med?

Vet ditt varför

Varför vill ni arbeta med influencer marketing? Handlar det om att sälja produkter? Att synas i rätt sammanhang inför era kunder? Att ge dem ett bra erbjudande? Eller handlar det om att ge era kunder kunskap som de inte hade tidigare? Vad är viktigast: kvantitet eller kvalitet? Att synas inför många eller att synas för ett mindre antal följare som är mer relevanta?

Det går att få mängder med statistik över hur många nya kunder kampanjen leder till, hur många som har sett den och så vidare men det första steget är att varför ni gör detta.

Var extra glad över att jag lyckades hålla föreläsningen så kärnfull att det blev tid för frågor efteråt. Det är alltid så mycket roligare att få konversera än att ha en monolog! Foto: Ulrica Fager

Prata och släpp lös kreativiteten

En annan viktig aspekt är att ni och influencern pratar med varandra innan ni inleder ett samarbete. Delar ni värderingar? Är det trovärdigt att ni jobbar tillsammans? Vad skulle ni vilja åstadkomma tillsammans? Hur kan ni ge influencerns följare och era kunder så mycket som möjligt i ert gemensamma samarbete?

Våga tänka utanför boxen och fråga influencern vad hen kan skapa i en kampanj med er. Det kan leda till helt fantastiska samarbeten som ger din produkt eller tjänst ett sammanhang som du aldrig hade tänkt på förut. Win-win-win är ett grymt viktigt ledord. Ni som företag ska gynnas av detta samarbete, influencern likaså men det viktigaste är följarna tycker att det är bra och fördelaktigt!

Betala en rimlig lön

Sist men inte minst, om du som företag anlitar någon för att göra ett arbete åt dig: betala ut en rimlig lön för det! Vi har pratat om det förut och jag säger det igen, ingen kan betala sin hyra med läppstift och förtjänar att betala för att göra ett jobb.

För det är så att en influencer som får produkter som betalning för ett uppdrag måste förmånsbeskatta för dessa: det innebär i praktiken att hen betalar för att göra ett jobb åt dig. Du måste dessutom betala sociala avgifter och arbetsgivaravgifter även om du skickar ut produkter i utbyte mot ett inlägg eller Instagrampost. betala i stället en skälig lön för att plussa på ditt varumärke som arbetsgivare: det kommer du att tjäna på i längden.

Till dig som influencer

I samma ögonblick som ett företag vill synas i dina sociala kanaler – då kan du ta betalt för arbetet och värdet som det innebär att de får synas i dina kanaler.

Så, det var detta (och rätt mycket mer) som jag pratade om i torsdags. Det var en otroligt trevlig publik och för den som vill läsa mer om föredraget så har Tillväxt Malmö skrivit en artikel om det här. Har ni några andra frågor kan ni alltid ställa dem antingen till mig eller organisationen som jag arbetar ideellt inom: Influencers of Sweden.

Är det någon av er här som har erfarenhet av influencer marketing och vill dela med er av era tankar kring det? Hade varit roligt att höra oavsett om det var från perspektivet som företagare, influencer eller som följare till infleuncers. Vad tycker du om influencer marketing, hiss eller diss?


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!
Du följer väl Bossbloggen på FacebookInstagramBloglovin’ och Youtube?

Liknande inlägg:

Föregående

Tillbaka på ruta ett

Nästa

Effektivare nätverkande

4 Kommentarer

  1. Heja heja heja! 🙂

  2. Tack för det arbete du gör! Vi kan tyvärr inte leva på läppstift eller som i mitt fall, gratis proteinpulver. Tänk om vi skulle göra samma sak? Be företagen att sätta upp stora prints i deras skyltfönster med våra e-böcker, produkter av egna varumärken, eller våra mest populära inlägg etc med motiveringen “ja, men det ser ju bra ut för er”. Betalt? Men du fick ju ett gratisex…

    • Clara Löfvenhamn

      Haha, det var ett väldigt, väldigt målande exempel måste jag säga! 😀 Vi får fortsätta hjälpas åt att utbilda de som inte har insett värdet av de arbete som så många influencers gör tillsammans 🙂

Kommentera

© Bossbloggen.se