Hantera överraskningar #likeaboss

Hallå! Hur är läget? Med mig är det bra tack. Jag måste ju säga att när jag i måndags skrev att veckans innehåll på bloggen skulle bli en överraskning inte räknade med att den skulle bli ståendes tom både tisdag och onsdag pga att jag behövda hänga mer i den analoga världen än vad jag planerat. Så ja, det blev verkligen en överraskning! Vilket fick mig att tänka på det här med att hantera överraskningar som chef. För det är ju bara när det är positiva saker som händer som vi kallar "plötsliga och oanade händelser" som "överraskningar". I alla andra lägen är de "problem" eller "utmaningar". Eller hur? Och som ledare, ja... Då kommer du att ställas inför massor med olika plötsliga och oanade händelser och hur kan du hantera dem #likeaboss?

Överraskningar: hiss eller diss? Vissa gillar dem, andra skyr dem likt pesten. Som chef är det dock en fördel om du lär dig hantera dem oavsett om du gillar dem eller ej.

Hantera överraskningar #likeaboss

Förvänta dig det oväntade

Om det är något som mina år som projektledare har lärt mig så är det att problem alltid kommer att dyka upp oavsett hur bra du än planerar eller förbereder dig. Därför kan anfall vara ditt bästa försvar och och du förväntar dig att det förmodligen kommer att hända oväntade saker - ja, då blir du inte heller förvånad om det oväntade händer. Och nej, det handlar inte om att du ska springa runt och oroa dig eller försöka förutse alla problem som kanske kan inträffa utan helt enkelt räkna med att saker du inte har tänkt på kommer att dyka upp på vägen.

Minska din stressnivå

Något jag märker t-y-d-l-i-g-t hos mig själv är hur stress försämrar min förmåga att hantera överraskningar. I värsta fall blir känns allt som dyker upp som stora motgångar och ökar på den upplevda arbetsbördan tiofalt. Det här är inget som är unikt bara för mig utan majoriteten av oss reagerar så när vi känner oss stressade och pressade. Vi blir känsligare för förändringar och får det svårare att hantera dem. Därför är ett så stressfritt arbetsliv som möjligt en bra grej att försöka få till. Inte bara av denna anledning (förstås) men det kan hjälpa dig att hantera oanade situationer mycket bättre eftersom du har bättre kapacitet till att förstå vad som händer och agera på det.

Framförallt när det oanade känns som en rejäl kalldusch kan det behövas ett (eller tio) extra djupt andetag för att inte låta känslor som chock, ilska eller frustration ta överhanden.

Ge dig själv tidsmarginaler att hantera dem

En annan väldigt hjälpsam grej är att ha luft i sin kalender om dagarna som är obokad där du 1. kan göra saker som har dykt upp 2. göra saker som har skjutits på för att det dök upp något annat. Mycket praktiskt och jag kan varmt rekommendera att det knepet. Det värsta som kan hända med detta, det är att du får lite tid över. Fint va?

Öka mellanrummet mellan det som händer och din respons

Att vara känslomänniska ser jag inte som en svaghet som ledare, tvärtom. Däremot är det nyttigt i en ledarposition att inte reagera direkt känslomässigt på det som händer omkring dig. Men ja, det inser jag ju nu att det är ett ämne som förtjänar en, eller flera, egna bloggartiklar. Men för att fatta det kort. Som ledare kan du tjäna mycket på att inte reagera känslomässigt direkt på allting som händer, framförallt inte problem som dyker upp. Försök ta ett djupt andetag och ställ dig själv frågan: vad händer här egentligen? Då kan du hjälpa dig själv att tänka mer logiskt och minska risken för att du agerar i affekt.

Vad säger du om överraskningar? Tycker du det är superkul, jobbigt eller är du mer som jag där det beror på ens humör?

Previous
Previous

Bakslagsvecka

Next
Next

20 dagar kvar...