Generalist och specialist är två olika termer som ofta används i affärslivet. Antingen så har du specialistkunskap inom ditt yrkesområde alternativt så anses du vara en generalist som har mer ytlig kunskap inom flera olika områden. Vilka styrkor respektive svagheter kan du som generalistledare ha? Och vad kan vara viktigt för dig att tänka på?

Generalisters styrka i djurlivet är att de är anpassningsbara och kan klara både förändringar och nya miljöer bättre än specialister. Något som kan kännas igen även i affärslivet. Bild: Pixabay

Styrkor och svagheter som generalistchef

Styrka: Eftersom du har lite kunskap om flera olika saker kan du ha lättare för att se helheten och ha ett helikopterperspektiv i ditt ledarskap.

Svaghet: Risken finns dock att du kan ha kunskapsluckor om olika sakfrågor eller delar av processerna. Undvik det genom att ställa många frågor!

Styrka: I och med att du kan ha enklare för att se hela bilden som generalist kan det också vara lättare och smidigare för generalister att ta till, sätta sig in i och förstå av organisationsförändringar.

Svaghet: Det kan ibland, givetvis beroende på organisation och arbetsgrupp, vara som svårt att få förtroende lika enkelt som generalist jämfört med om du är specialist. Ibland kan det också vara svårare att få förtroende av specialister eftersom ni inte delar bakgrund.

Styrka: En annan styrka att nyttja är att du har en bred palett av kompetenser att använda dig av. Men också anpassa dig efter rollen och organisationen som du befinner dig i och uppdraget du gör.

Svaghet: Det är lätt hänt att du, din kompetens och dina färdigheter blir svåra att kategorisera för omvärlden eftersom du är bra på flera olika saker och därför inte passar in i ett enda fack.

Använd din förmåga att både kunna zooma ut och se helheten och zooma in för att se detaljer som generalist. Det kan gagna dig mycket i ditt arbete. Bild: Pixabay

Ledare och generalist, vad kan vara bra att tänka på?

Nyttja andras kompetens

Att ställa många frågor är alltid värdefullt för en ledare. Men som generalist är det extra betydelsefullt för att få en verklighetstrogen helhetsbild även om du inte har koll på alla detaljer. Använd också din tillgång till andras talanger och kompetenser klokt. Då behöver inte du vara den som har koll på allt utan i stället ge dem möjligheterna att göra sitt arbete.

Legitimera dina kunskaper

Kan du få diplom eller certifieringar som bekräftar dina olika meriter? Skaffa dem! Nej, det borde inte behövas men det kan hjälpa dig i din framtida karriär om du har “kvitton” på dina kunskaper.

Nätverka

Att nätverka är alltid en god idé. Men som generalistchef kan det vara extra viktigt att lära flera andra vars kunskaper kan kompletteras med din. Alternativt så att du vet vem du kan ställa olika frågor till när du behöver det!

Nästa vecka kommer en liknande artikel om specialistchefer. Och ja, självklart är det så att ni ska läsa detta med lite glimten i ögat. Men viktigast av allt är att vi alla behövs på våra arbetsplatser för att skapa en så stor mångfald som möjligt! Känner du igen dig som generalist i punkterna ovan? Har du några andra styrkor och svagheter som du vill lägga till på listan?