Franchise: en tryggare egenföretagare

Detta inlägg är ett reklamsamarbete med Redfellas

Jag får en hel del frågor kring det här med att starta företag och en av de vanligaste handlar om osäkerheten som det kan innebära att ta klivet ut ur ekorrhjulet. Hur gör man för att våga? Och hur gör man rent praktiskt? I dagens reklamsamarbete med Redfellas tänkte jag därför att vi ska titta på en annan lösning som kan ge lite mer trygghet än att skapa en verksamhet med dina bara händer, vilja och ambition, nämligen: franchising.

Franchising som affärsmodell uppstod redan under sent 1800-tal men det var inte förrän under 1960-talet som det slog igenom stort med kedjor som McDonalds och Seven Eleven i spetsen. Konceptet innebär att du startar ett eget företag men att du gör det under någon annans flagga vilket både kan ge dig ett försprång jämfört med om du ska bygga upp ett eget varumärke från grunden.

− Jag har själv varit egenföretagare i många år och jag insåg snabbt att det kan bli rätt ensamt när man är själv. Det finns ingen annan som kan din verksamhet, ingen som hjälper dig och det är inte alltid så lätt, säger Patrik Westbergen, VD för Redfellas som har inlett en crowdfundingkampanj för att kunna starta fler restauranger och därför söker fler franchisetagare runt om i landet.

Felicia Söderberg är franchisetagare i Västerås sedan ett drygt år tillbaka tillsammans med sin kollega. “Det jag gillar bäst med att vara egenföretagare är att det är upp till oss om vi lyckas eller inte. Sedan är skönt att vara en del av något större, vi jobbar som en familj och det är skönt att inte vara helt ensam”. Foto: Maria Jonsson

Franchise: en tryggare egenföretagare

Som franchisetagare är du alltså din egen chef och driver ditt egna företag. Du planerar vad du ska göra och hur du ska göra det, schemalägger, gör inköp, är med i den dagliga serveringen och har personalansvar. Men till skillnad från när du startar något alldeles själv kan du få hjälp med de bitar som du behöver stöd med. Oavsett om det gäller budget, marknadsföring eller verksamheten i sig.

Patrik Westbergen. Foto: Pawel Flato

− Öppnar du ditt eget ställe börjar du verkligen på noll eftersom ingen känner till er. Som franchise blir ofta lättare att dra för att det finns en försäljning från första dagen eftersom konceptet redan är etablerat, säger Patrik Westbergen.

Han har själv drivit eget företag och varit franchisetagare i flera år och den främsta baksidan som han själv har upplevt med franchise är att vissa saker som menyer, inredning och öppettider är reglerade i konceptet som du ingår i.

− Du får kanske inte göra de mackor du vill eller öppna och stänga när du vill vilket kan kännas oflexibelt ibland. Men i gengäld får du också en del av de ramar och den struktur som tar tid att bygga från grunden med dig direkt vilket kan underlätta jättemycket om man startar eget för första gången, säger Patrik Westbergen och fortsätter:

− Vi är litet och ungt företag så har man bra idéer lyssnar vi på det. Om någon gör något bra är det en skyldighet för oss att sprida den kunskapen vidare och hjälpa våra andra kollegor, säger Patrik Westbergen.

Mindre flexibilitet men kortare startsträcka

En av de stora svårigheterna när en startar eget är ofta startsträckan. Det tar tid att etablera en verksamhet. Franchise kan också ge en skjuts framåt ekonomiskt eftersom inköpspriserna blir bättre av att du är en del av något större. Men du får också en del av en gemenskap och ett nätverk som kan dela både din mot- och medgång.

− Du har ditt eget företag, du ansvarar för din verksamhet och det är fantastisk frihet att jobba hur man vill, när man vill och att vara din egen chef. Vi finns med i bakgrunden och kan inte påverka så mycket mer än att hjälpa och stötta när det behövs, säger Patrik Westbergen.

Smoothies har räddat min blodsockernivå både en och två gånger när jag har mötesdagar och springer runt på stan. Är det ingen av er som vill öppna i Lund? Min mat och sovklocka hade uppskattat det.

Men vad ska man då tänka på när man startar eget? Här är Patrik Westbergens tips:

Tro på det du gör

Det första tipset är att göra din research och fundera igenom dina värderingar. För att lyckas som egenföretagare generellt måste du tro på konceptet eftersom det är ditt egna företag som du ska bygga upp under många år framöver. Om du är intresserad av franchise rekommenderar Patrik Westbergen dig att besöka de olika butikerna för att verkligen känna in konceptet:

− Om du hatar skor är det kanske inte så lämpligt att gå in en franchise som jobbar med skobutiker. Men om du däremot hittar ett koncept där du känner verkligen passar dig och att du gärna hade gjort en liknande sak själv: då kan du välja om du vill starta eget helt själv eller genom franchise säger Patrik Westbergen.

Förbered dig

Att starta företag kan gå snabbt men att få det till en stabil verksamhet kan ta tid och kommer att kräva hårt jobb om du ska lyckas.

− Att driva företag ger inte maximal utdelning dag ett. Du måste vara mentalt förberedd på att det kan dröja och du behöver också vara ekonomiskt förberedd så att du vet vart du har din smärtgräns. Men om du håller i och fortsätter kämpa kan det leda till en otrolig frihet och lönsamhet att driva eget, säger Patrik Westbergen.

Ta hand om dig och medarbetarna

Att vara egenföretagare beskrivs ofta som en livsstil och till en början kan du sällan jobba från nio till fem varje dag. Därför gäller det att du tar hand om både dig och de som jobbar med dig.

Den viktigaste lärdomen som jag har fått av att driva eget är hur viktigt det är att må bra och ta hand om varandra. Som ledare måste du leva som du lär och du måste ta hand om medarbetarna för att de ska vilja vara med i sammanhanget och tro på uppgiften, säger Patrik Westbergen.

Kaffesugen? För den som inte vill dra igång en egen verksamhet finns just nu möjligheten att bli delägare och därmed få kick back i form av kaffe.

Kort om Redfellas

Redfellas är en restaurangkedja som vill skapa en mötesplats för alla med bra råvaror och bra service.

− Vår inriktning är ekologisk mat, bra kaffe och vi vill leverera personlig service med glimten i ögat, säger Patrik Westbergen och berättar om Redfellas satsning med crowdfunding:

− Vi vill expandera det här företaget och nästa steg då var antingen att ta in fler delägare eller tänka utanför ramarna. Vi gjorde det sista och tänkte att om vi istället kan hitta mikroägare så kan vi bli ännu mer personliga eftersom du kan vara med och äga en del av en restaurang. Investerar du tusen kronor får du kaffe för tusen kronor och är du intresserad av företagande så kommer det här bli en spännande resa, säger Patrik Westbergen.

Är du intresserad av att få veta mer om att vara franchisetagare hos Redfellas? Hör av dig till Patrik direkt på patrik@redfellas.se. Vill du vara med och stötta crowdfundingkampanjen och få kaffe för tusen kronor? Den har redan slagit rekord men är inte över än: Redfellas, We are Goodfellas!

Vad säger ni läsare? Är franchisetagare något som du skulle tänka dig att jobba som? Är det någon av er som har erfarenhet av att jobba inom det? Dela gärna med er av era erfarenheter!


Detta inlägg är skrivet i reklamsamarbete med Redfellas. För mer information om hur jag förhåller mig till samarbeten och PR – läs Bossbloggens PR Policy.

Föregående

Vikten av en hobby

Nästa

Lördag, idag igen!

4 Kommentarer

  1. Profilbild

    Stella

    Åh ja, vad härligt om Redfellas öppnat i Lund! Saknar Sayonara Hangover som fick mig att överleva mina högskoledagar!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se