Från affärsidé till business

Häromdagen så skrev Alexandra ett mycket tänkvärt inlägg om varför en inte kan sälja en affärsidé. För tyvärr är det så, idéer är fantastiska men har i sig inget värde eller prislapp. Jag är måhända i början av min resa som entreprenör men jag rätt ofta får en del frågor om hur man kan göra det jag har gjort fram till nu: nämligen att gå från affärsidé till business. Så här är några tips som du kan ta med dig på vägen!

Clara Löfvenhamn från Bossbloggen om att gå från affärsidé till business

Nyper mig själv i armen minst en gång om dagen när jag tänker på vilken lyx jag har som får göra den här entreprenörsresan. Det är så häftigt att se ens affärsidé realiseras och växa.

Formulera ditt varför

Idéer kan vara otroligt inspirerande vilket i sig ger en ett grymt bra bränsle när man är mitt inne i förverkligandet. Men inspiration är en färskvara och därför är det viktigt att du formulerar ditt varför. Varför är den här affärsidén bra och varför vill du göra verklighet av den? Skriv ner det. Antingen i en hisspitch eller i stödord. Du kommer behöva veta det, dels i marknadsföringssyfte utan också för att hålla din motivation uppe de dagar då allting känns omöjligt och hopplöst.

Dröm stort

När du dagdrömmer om din nya business: dröm stort och långsiktigt. Att ta på sig en lite för stor kavaj kommer att ge dig utrymme att växa betydligt mycket mer jämfört med om du tar på dig en tvångströja. Långsiktighet är ett annat ord som jag pratar en del om när det gäller att skapa en varumärkesstrategi för sociala medier. Det är ett maraton att bygga varumärke, inte ett sprinterlopp, och detsamma gäller för att starta företag.

Var seriös

Gör dig själv en stor tjänst och ta din idé på allvar. Det kommer inte bara ge dig resultat snabbare, vem ska ta din idé seriöst om inte du gör det? Om du stöter på oförståelse, Jante eller negativitet (som inte är konkret) blir det ännu viktigare.

Gör en affärsplan

Yup, som ovan avsnitt från How to Become an Entrepreneur avslöjar hör jag hör till skaran som tycker att en genomtänkt affärsplan är A och O när man startar upp något. Den behöver inte vara trettio sidor lång, den behöver inte vara ristad i sten eller se ut på något särskilt sätt. Men den bör innehålla vad det är du ska göra, hur du ska göra det och en kartläggning av ekonomin. Det kommer göra din uppstart enklare, lugnare, mer effektiv och framförallt mer realistisk.

Droppa din inneboende perfektionist

Jupps. Risken när man gör en plan är att man fastnar i planerandet. Att man inte vet alla detaljer, fastnar i sin komfortzon eller stöter på oförståelse från andra. Skit i det. Kan du svara på de flesta frågorna som kan uppstå om din business? Har du ett högt flygande mål och en plan för hur du ska kunna nå det? Sätt igång. Ett steg i taget.

Uthållighet

Sist men inte minst gäller det att vara uthållig. Som Alex skriver i sitt blogginlägg så är det ansträngningen att verkligen starta sin business som ger affärsidén ett värde i slutändan. Det tar tid att skapa en business och ett varumärke från grunden. Har en du en genomtänkt strategi och plan innan kommer det förmodligen att gå snabbare – men det innebär inte att det sker över en natt.

Berätta! Har du någon affärsidé som du skulle vilja göra eller rent utav håller på med? 


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!
Du följer väl Bossbloggen på FacebookInstagramBloglovin’ och Youtube?

Liknande inlägg:

Föregående

En sommarveckas planer

Nästa

Varför behålla personal som gör mer skada än nytta?

6 Kommentarer

  1. Jag håller på med min affärsidé, har en mycket större agenda än den som syns för omvärlden nu men jag är på väg. Det har börjat med http://www.sustainableluxury.se 🙂 och jag jobbar på att det ska gå framåt dit jag vill.

  2. Riktigt bra tips och bra inlägg från Alexandra också! Det med affärsplan är något jag själv spanar på just nu. Min business är ju igång men eftersom jag gått över till att nu göra det mer än bara en sidosyssla så tänker jag att det vore bra att strukturera upp allt som finns i huvudet och liksom konkretisera det 🙂

    • Clara Löfvenhamn

      Ja var många grymma poänger! Kan verkligen rekommendera affärsplanen som verktyg, det gör det så mycket lättare att fokusera på det som är mest viktigt ☺️

  3. ISA

    Clara!! Så bra och inspirerande inlägg! Tror verkligen du har rätt i dessa punkter, framförallt den där “var seriös” är nog viktigare än en kan tro 🙂 behöver visst jobba själv på flera av dem.. opsi. Kram!

    • Clara Löfvenhamn

      Inser du det är du definitivt på rätt väg, det brukar annars vara en av de svåraste bitarna ☺️ Insåg nu på skrivande fot att det nog är svårt att hålla både intresse och engagemang uppe i längden om man inte är seriös. Är ingen dans på rosor alla dagar 😃 kram!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© Bossbloggen.se