En riktigt bra chef...

Organisationer som har dåliga chefer eller en undermålig ledarskapskultur kommer att ha svårt att behålla sina medarbetare, det är knappast någon nyhet. Så, vad gör en riktigt bra chef? Hos INC.com kan vi läsa om en intern studie gjord hos Google som landat i tio olika saker som bra ledare gör. Här är dem!

Vi lever mitt inne i en förändring nu med hur en ledare ska vara, se ut och bete sig och det ska bli så spännande att se vart den leder! Foto: wocintechchat.com on Unsplash

Vi lever mitt inne i en förändring nu med hur en ledare ska vara, se ut och bete sig och det ska bli så spännande att se vart den leder! Foto: wocintechchat.com on Unsplash

En riktigt bra chef...

... är en bra coach

Som leder genom att guida, stötta och utmana istället för att lösa medarbetarnas problem åt dem. Genom det coachande förhållningssättet får medarbetarna själva resonera sig fram till lösningarna på problemen de har vilket också skapar ett högre engagemang och mer ansvarstagande.

... skippar detaljstyrandet

Ja, rubriken talar för sig självt. Håll dig borta från alla detaljerna och kom ihåg att ditt sätt att göra jobbet inte alltid är det enda eller alltid det bästa. Det gäller också att teamet får de resurser och möjligheter som de behöver för att kunna göra jobbet på ett bra sätt.

... bryr sig om teamet och dess välmående

Mår vi inte bra på jobbet presterar vi inte heller bra och tillit och trygghet är otroligt viktiga element för att kunna göra det.

... är produktiv och resultatorienterad

Trots de sociala förmågorna är vi trots allt på jobbet för att jobba och därmed uppskattas också chefer som är produktiva och resultatorienterade samtidigt som de bryr sig om sin personal.

... kommunicerar genom att både lyssna och dela med sig

Vi pratade om på Instagram igår om att lyssna aktivt och vilket effektivt verktyg det är för en ledare det är och det bekräftas även här. Men också betydelsen av att dela med sig av information och av vad som händer och sker.

I stället för att bara berätta för medarbetarna vad de ska göra blir det allt viktigare att som chef kunna coacha medarbetarna i sin vardag. Foto: CoWomen on Unsplash

I stället för att bara berätta för medarbetarna vad de ska göra blir det allt viktigare att som chef kunna coacha medarbetarna i sin vardag. Foto: CoWomen on Unsplash

... stöttar medarbetarnas karriärer

En sak är säker och det är att vi bara har medarbetare till låns och den chef som inser det och dessutom ser långsiktigt på medarbetarnas karriärer har mycket att vinna. Inte minst för att den långsiktiga investeringen kommer innebära mer engagemang, lojalitet och bättre resultat i nuet.

... har en tydlig vision för teamet och delar den med dem

Det är en sak att du som ledare behöver veta vart ni är på väg och vart ni vill hän. Det är en annan att dela med sig av den eller ännu bättre. Skapa er vision tillsammans. Vad vill ni uppnå? Vad ska ni åstadkomma?

... lär känna teamet

Desto bättre vi känner varandra som personer - desto bättre. Men för dig som ledare är det också viktigt att du har ett hum om vad alla roller och funktioner i teamet gör. Då får du en bättre förståelse för deras vardag på jobbet, vilka behov och utmaningar som de har och kan hjälpa dem mer effektivt.

... samarbetar med andra avdelningar

Ytterst få arbetsgrupper är isolerade små öar. Ändå är det lätt hänt att det känns så när vi i mitt inne i vardagen. För att undvika det och i stället stärka vi-känslan i organisationen gäller det alltså, allra minst, att du som chef har kontakter med andra avdelningar i er organisation. Men bäst blir det ofta om medarbetarna också gör det oavsett om det sker via möten, studiebesök eller gemensamma aktiviteter.

... fattar beslut

Sist men inte minst så fattar en riktigt bra chef beslut. Stora som små, enkla eller svåra. Men framförallt så vågar de vara transparenta och motivera besluten som de tar.

Vad säger du som läser om den här listan? Känner du igen dig? Känns det uppnåeligt? Själv blev jag grymt glad eftersom alla dessa områden är vad jag berör och jobbar med som coach och med Bosskartan. Kul med samsyn på vad som är viktigt att en bra ledare gör!

Previous
Previous

Therese Albrechtson: ”Idag schemaläggs reflektionstid”

Next
Next

There is no time