Apropå gårdagens artikel på Bossbloggen om den mörka triadens ledare som kan trasa sönder både individer och arbetsplatser i sin framfart tänkte jag på en sak som vi måste prata om. Nämligen att det ska vara självklart att må bra på jobbet. Fine, inget jobb är roligt jämt och livet är inte världens uppåttjack alla dagar i veckan heller. Men det förtar inte att det normala grundläget ska vara att alla känner sig trygga och mår bra på våra arbetsplatser.

https://pixabay.com/sv/photos/kontor-m%C3%A4nniskor-%C3%A5talade-anklagar-2539844/

Det ska vara en självklarhet att må bra på jobbet

För en gångs skull så vet jag knappt vad jag ska skriva förutom rubriken i en krönika. För den säger som allt. Arbetsmiljö är inte ett ämne som ska pratas om “i mån av tid” eller då och då. Och att må dåligt, fara illa eller bli illa behandlad på en arbetsplats är ingenting du ska behöva tåla, acceptera eller stå ut med. Så enkelt är det.

Sedan är det självklart är det så att vi, när vi samverkar med andra, måste förhålla oss till varandra. Anpassa oss efter varandra och våra olika behov. Inget snack om det. Alla kan inte få allt som de vill hela tiden. Men, den här grundläggande nivån: att alla ska känna sig trygga, må bra och ha en god och säker arbetsmiljö, den ska vara självklar för alla, alltid. Och den bidrar vi alla, medarbetare som chefer som ledning till att skapa och behålla.

Så, vad gör man då om du eller dina kollegor mår dåligt? Kanske är arbetsbelastningen för hög under för lång tid? Är miljön psykiskt eller fysiskt osäker, stressig eller ohälsosam? Beror ditt dåliga mående på arbetsvillkor, arbetsförhållanden eller undermåligt ledarskap? Mår man dåligt kan det vara svårt att dra stora tunga lass själv men försök att agera i alla fall eftersom få saker löser sig av sig själva.

Vad gör man?

  • Bli medveten. Vad är det som felar och vad är det som brister? Kartlägg så mycket som möjligt och var så konkret som möjligt.
  • Prata om det. Med din chef, om det inte fungerar eller om chefen inte lyssnar. Gå vidare till chefens chef eller ledningen. Prata med arbetsmiljöombudet och facket.
  • Ifrågasätt. Om någon ändå försöker lägga på dig mer och mer arbetsuppgifter eller ge er tajta deadlines som inte är rimliga. Ifrågasätt de strukturer och processer som ni har på er arbetsplats.
  • Gör det du kan, inte mer. Ta ansvar för du kan och ska ta ansvar för – annars låt bli. Om er arbetsbelastning är långt mycket högre under en längre period än vad som är rimligt: gör bara det ni kan. Jobba inte mer och mer och mer och mer tills ni jobbar er sjuka. Ingen kommer tacka dig och dina kollegor för det.
  • Lämna arbetsgivare som inte är bra. Den här punkten är inte alla förunnade och alla kan inte alltid byta jobb hur som helst. Men om du har försökt påverka din chef och arbetsgivare och göra skillnad, inget händer och du mår dåligt och du kan ta dig vidare. Gör det! Precis som ovan kommer ingen att tacka för att du stannar på en arbetsplats som får dig att må dåligt.

Vi som individer kan inte åstadkomma alla förändringar som krävs för att vårt affärsliv ska bli mer hållbart. Men vi kan bidra! Vi kan lyfta frågorna och visa att det som arbetsgivare är lika viktigt att prioritera att medarbetarna mår bra som att lönsamheten är god. Vi kan också säga nej, säga stopp, ifrågasätta och lämna de arbetsgivare som behandlar sina medarbetare illa. Alla tjänar vi på att ta vår hälsa och arbetsmiljö på allvar och alla förtjänar vi att må bra på jobbet.

Tumme upp: Min uppfattning är att vi millennials har lättare för att säga stopp och se det som en självklarhet att man ska må bra på jobbet. Alla borde influeras av det!

Tumme ner: Att jobbstressen ökar och går för långt, det är inte okej.


Är du kvinna och arbetar som ledare eller vill du bli chef i framtiden? Vill du ha ett forum där du kan ställa frågor och utbyta tankar och erfarenheter med andra i samma situation? Då är du varmt välkommen att gå med i Facebook-gruppen Bossbrudar!