Månad: juni 2017 (Sida 1 av 6)

Klackar till vardags

Tjenare! Hur står det till? Jag vaknade lite med andan i halsen idag. Har drömt en massa konstigheter. Till exempel att i drömmen fick ångest över att två bilder i mitt Instaflöde var fel i storlek jämfört med de andra bilderna. Är det tecknet på att en börjar bli yrkesskadad på riktigt? En annan i-landsyrkesskada handlar faktiskt om skor. Närmare bestämt klackar till vardags.

Klackar till vardags

Jag brukade nästan alltid bära högklackat tidigare när jag jobbade på kontor och körde bil till och från jobbet. Nu märker jag till min egna stora sorg att det blir mindre och mindre av den varan eftersom jag går så mycket som möjligt och ofta är på språng hela dagarna. Lösningen på det för den som inte trivs i platta skor hoppas jag ska vara lägre klackar och här är det första paret ut i min nya samling. Brukar inte vara förtjust i ankelhöjd eftersom jag tycker mina ben ser så korta ut i dem men hey, snörningen avgjorde dealen.

Clara Löfvenhamn

Clara Löfvenhamn

Clara Löfvenhamn

Clara Löfvenhamn

Bära klackar till vardags eller inte - det är frågan

När jag köpte dessa så velade jag mellan dem och ett par verkligt klassiska pumps och kan inte låta bli att skratta åt mig själv. För hur gärna jag än vill köra en klassiskt, preppig, businessklädstil så blir det oftast inte så. Är helt enkelt lite för förtjust i nitar, spets, snörning för att bli helt vuxen i min garderob.

Vad säger ni om högklackat till vardags? Hiss eller diss? 

2 Kommentarer  |  1 gillar

Dessa ulliga, gulliga djur

Hej, hej! Hur är läget? Här är det fint. Trött efter en rolig dag och hänger just nu i soffan med min kärlek och våra små ulliga, gulliga djur. Familj är fint alltså. Och den blir onekligen fullständigt med små fyrbenta varelser i huset.

Dessa ulliga, gulliga djur

Även om jag egentligen aldrig ville ha katt, även om det innebär att en får dammsuga femtielva gånger i veckan och att Tulo (aka Terror) skriker högre än alla väckarklockor i världen varje morgon.

Puss

Det var en liten gosig kille som jag kom hem till tidigare idag. En till två gånger om dagen är han kärlekskrank och då ska han ha en massa pussar på en gång.

Tulo

Sen, när alla andra är tvångsväckta och han har fått mat, kärlek och bus – då somnar han givetvis gott om igen. Helst i en solfläck någonstans.

Office cat

Medan den här lilla tussen bara vill vara nära och mysa hela dagarna.

Dessa ulliga, gulliga djur alltså

Hudkontakt är ett måste! Lite roligt för de här två trollen fyllde faktiskt fem år i måndags. Var bara deras gudfar som kom ihåg det men de ska få lite gotte i helgen.

Mys

Såhär ser det ut i skrivande stund. Vi bor på 48 kvadrat och oftast hänger vi alla fyra på typ två av dem. Tickis ligger mellan oss i soffan och Tulo i fåtöljen bredvid. Precis som vanligt.

Har ni några husdjur? Berätta! Hade varit roligt att höra.

Kommentera  |  1 gillar

Konsten att ta kritik

Att ta kritik är inte alltid så lätt: vem gillar att höra att det man gjort eller gör inte är bra? Men det behöver inte heller vara svårare eller jobbigare än vad vi gör det till. Konsten att ta kritik kan nämligen också vara ett verktyg som kan få dig att bli en bättre ledare och människa om du använder det.

DONT! Var inte rädd för att få kritik. Använd den i stället som möjlighet till att utvecklas som ledare. Bild: Pixabay

Dont

Gå i försvar

Den absolut vanligaste fällan att hamna i när man får kritik är att gå i försvar – direkt. En del gör det oavsett vad kritiken gäller. Andra när kritiken berör en öm punkt eller något som är viktigt för oss. Oavsett anledning så innebär försvaret ofta att man slutar lyssna, tolkar allting som sägs för snabbt och baserat på sina tidigare erfarenheter. Många gånger försöker man även hitta andra saker att prata om i stället eller att man bara slår kritiken ifrån sig. Beteenden som både kan förminska och förringa den som försöker ge kritiken.

Ta det personligt

Den näst mest vanliga fällan är att ta det som sägs personligt. Det är skillnad på sak och person vilket den som ger kritik bör ha i åtanke. Men oavsett om avsändaren gör det eller inte bär du som mottagare också ett ansvar för hur du tar emot det som sägs. Att ta kritiken personligt gör att risken för att gå i försvarsställning ökar och du kommer få svårare att hantera den.

Ta det på mejlen

Även om vi lever i en digital tidsålder så finns det några saker som vi inte bör ta på mejlen och hit hör bemötande av kritik. Handlar det om någon kort kommentar på företagets Facebooksida är det en sak. Men om du som chef får kritik på mejlen, framförallt internt, är det sällan bra att bemöta den med vändande post. Prata med medarbetaren eller kollegan direkt i stället, allra minst per telefon. Desto allvarligare eller känsligare som kritiken är desto viktigare blir det att prata om det så snart som möjligt. Genom att slå en signal eller träffa personen som har gett kritiken visar du också på att du tar hen på allvar och att du är intresserad av vad hen har att säga.

DO! Kom ihåg ditt kroppsspråk och tonläge medan du ber kritikern att utveckla sina tankar. Vi pratar mer med kroppen än ord och huruvida du verkligen är intresserad kommer att också att synas, höras och tolkas. Bild: Pixabay

Do
Ställ frågor

Att inte hamna i försvarsställning innebär dock inte att du som chef ska låta dig översköljas av kritiken likt en flodvåg. Försök ta reda på vad kritiken handlar om egentligen. Vilken eller vilka är de springande punkterna i vad som sägs? Det får du reda på genom att ställa frågor. Försök göra det med ett öppet sinne och intresse för svaren. Fråga också efter hur den som ger kritiken ser på potentiella lösningar. Kanske ser de möjligheter eller andra alternativ på vad ni kan göra annorlunda. Skulle ni inte komma på det direkt så är det inte fel att ta en liten time out och fortsätta samtalet en eller ett par dagar senare.

Rannsaka dig

När du väl vet vad kritiken handlar om så gäller det att du som ledare kör en omgång självrannsakan. Stämmer kritiken helt, delvis eller inte alls? Försök vara objektiv, ha de kritiska glasögon på dig och framförallt, motivera för dig själv varför den stämmer/inte stämmer. Spara det som är konstruktivt och relevant. Bemöt det som behöver bemötas. Sortera bort det som inte är irrelevant.

Agera och följ upp

Den största delen av kritiken går förmodligen att möta direkt i samtalet när du väl vet vad det verkliga problemet är. Men oavsett om problemet löstes på stående fot eller om det är saker ni har åtgärdat efter samtalet är det viktigt att du följer upp det efteråt. Stäm av: hur fungerar det nu? Har jag förbättrat mig på det som vi talade om? Och så vidare. Det behöver inte vara svårare än så men det kan både ge dig en bra koll på statusen samtidigt som det visar att du är intresserad och tar ditt ansvar som ledare.

Vad säger du? Tycker du det är svårt att ta kritik eller det är odelat positivt? Själv kvalar jag väl in i kategorin som inte är överförtjust i att bli kritiserad men jag tar välkomnar det varmt ändå för att jag vet att det är så nyttigt och jag vill bli bättre.


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!
Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?

4 Kommentarer  |  6 gillar

All träning är inte alltid bra träning

Det är i höst fem år sedan jag gick in i väggen och blev sjuk i utmattningssyndrom. Under den tiden har jag haft träningsförbud i långa perioder, något som har föranlett att jag ibland får kommentaren ”klart du mår dåligt om du inte tränar!”.

Vilket är himla tråkigt. Jag hade nämligen jättegärna tränat om jag bara hade kunnat. I stället har alla ansträngande fysiska aktiviteter i stället gjort att jag har mått sämre och jag har behövt vara sparsam med hur mycket jag rör på mig i perioder. Det i kombination med detta inlägg från Sofia ”PT-Fia” Ståhl, inspirerade mig till att intervjua henne till dagens bloggartikel som handlar om att all träning är inte alltid bra träning.

Bilden är måhända aningens ironisk men jag tyckte ändå den passade in på ämnet. Det är dags att vi ser mer nyanserat på vad träning är och innebär! Bild: Pixabay

All träning är inte alltid bra träning

För den som är sjuk i utmattningssyndrom kan det kännas som ett maraton bara att gå långsamt runt kvarteret. Eller att stå upp och laga mat i en timme. För individen som är så sjuk att hen är sängliggande kan det vara fysiskt tungt att bara resa sig upp ur sängen tre gånger om dagen. Då är högintensiv träning inte det mest lämpliga att göra eftersom det innebär ett högt stresspåslag.

Sofia “PT-Fia” Ståhl. Foto: Anneli Hildonen

− Det kan absolut vara bra att träna även när du mår dåligt. Men om man har kommit över en viss gräns och drabbats av utmattningssyndrom kan träningen i stället förvärra stresspåslaget som kroppen redan har, säger Sofia Ståhl.

Sofia “PT-Fia” Ståhl har själv erfarenhet av att vara sjuk i utmattningssyndrom och upplever att träning i dagens samhälle ofta blir väldigt prestationsinriktad och elitistisk:

− På de premisserna ska man inte uppmuntra utbränd att träna , säger Sofia Ståhl.

 

Läs mer: Vad utmattningssyndrom kan lära dig som ledare

Nyansera vad som är träning

Det innebär inte att man som sjuk i utmattning bara ska sitta inne. Men det gäller att nyansera vid träning är och innebär. Anpassar vi träningen efter vår förmåga kanske det kanske kan räcka med lugna promenader eller att vara utomhus.

Några av fördelarna med utomhusvistelse är att rörelse hjälper blodcirkulationen, vi andas lättare om vi är utomhus, magen och tarmsystemet fungerar bättre och vi kommer lättare ner i varv – framförallt om vi rör oss utomhus på lugnare platser. Rörelse anpassad efter vår förmåga kan även verka lindrande depression och ångest. Men du måste inte alltid vara ombytt eller ha ett avancerat träningsschema för att nå dessa effekter.

− De dagar när jag inte lyckades ta mig ut ur lägenheten så försökte jag ändå få frisk luft vid fönstret eller på balkongen. Att komma utomhus om så bara för att sitta på en bänk kan bidra till så mycket positivt, säger Sofia Ståhl.

Lyssna på din kropp

En del av sjukdomsproblematiken vid utmattningssyndrom är att man har ignorerat kroppens signaler och pushat sig själv för hårt, ett beteende som kan bli väldigt fel i träningssammanhang. Det är skillnad på att utmana sig och köra över sig fullständigt och det är sällan förrän man har provat som man vet vart gränsen går.

− Börja lyssna på vad du behöver här och nu och inte på det du vill göra. Se det som en övning att testa dig fram: gör lite mindre än du brukar och se hur kroppen reagerar. Håll i bromsen och har du svårt att göra det själv, be om hjälp, säger Sofia Ståhl och fortsätter:

− Jag har en PT som tränar mig en gång i veckan och hans viktigaste uppgift är att hålla i bromsen. Vi började bygga upp min kropp på ett hållbart och klokt sätt, säger Sofia Ståhl. Här är hennes råd till dig som har drabbats av utmattningssyndrom:

Den som har drabbats av utmattningssyndrom har ofta varit för stark för länge och ignorerat kroppens varningssignaler så långt att orken inte finns längre. Då är det ännu viktigare att börja utgå från dagens form och förutsättningar. Bild: Pixabay

Andas frisk luft varje dag

Det kan räcka med att sitta vid ett öppet fönster en stund, sitta på balkongen eller på en bänk i parken men försök att komma ut en stund varje dag. Det kommer att göra dig gott!

Fokusera på rörelse mer än träning

– Jag tycker överlag att vi kan fokusera mindre på ordet ”träning” och mer på rörelse. Träning kan kännas som en omöjlighet eftersom det ofta förknippas med många moment. Låt det bli okomplicerat. Sitt på huk, cykla i vardagen eller stå upp laga mat. Vad vi utmattade orkar beror helt på dagsformen så låt den bestämma, säger Sofia Ståhl.

Läs mer: Den utbrändes rehab-team

Utgå från dagsformen

Dagsformen är varierande och som utmattad behöver du ställa dig frågorna: vad orkar jag idag? Vad är energikostnaden? Hur ska den prioriteras och vad blir konsekvensen? Ibland kan det vara värt att vara hemma och inte göra någonting för att må bättre i morgon.

Som chef måste du hjälpa personen att tänka långsiktigt och se till att ni har en hållbar plan för hur hen ska komma tillbaka till arbetet. Då är det viktigt att ni också är flexibla och anpassar er efter dagsformen.

− Arbetet i sig kan vara träning för den som är utmattad. Det är både fysiskt och mentalt ansträngande att vara ute bland folk. Ta det allvarligare än vad den som är sjuk själv gör och anpassa arbetsbördan efter personens mående, säger Sofia Ståhl.

Promenader, att stretcha – att prioritera rörelse framför träning  Bild: Pixabay

Börja med att rehab-träna

Man kan inte träna som man gjorde innan man blev sjuk på en gång efter en utmattning. Din kropp behöver rehabiliteras precis som den behöver det efter andra fysiska skador. Därför är det viktigt att du ber om hjälp så att du inte tränar för hårt för snabbt och därmed riskerar att skada dig.

− Det är inte säkert att lyfta tunga saker för kroppen är inte med. Framförallt om man har varit inaktiv på grund av sin utmattning. Din smidighet, styrka, uthållighet och många andra av kroppens funktioner sätts ur spel med en utbrändhet och då måste du börja med att bygga en bra grund. Gå inte till vilken PT eller sjukgymnast som helst utan se till att personen är kompetent och påläst om utmattningssyndrom och rehab-träning efter det. Annars är risken att träningen gör mer skada än nytta, säger Sofia Ståhl.

Vad säger ni läsare: hur ser er relation ut till träning? Känner ni igen det här med träningshets, framförallt om ni har erfarenhet av utmattningssyndrom?


Tyckte du om detta inlägg? Klicka i hjärtat och dela det gärna vidare!
Du följer väl Bossbloggen på Facebook, Instagram, Bloglovin’ och Youtube?

10 Kommentarer  |  16 gillar

Sista veckan i juni

Hej allesammans, hur är läget? Jag är äntligen någorlunda på bana igen från förkylningen. Får väl försöka ta det lite lugnt med mig trots att jag mentalt är så överladdad för att få jobba. Är mitt ständiga dilemma att skallen vill mer än vad kroppen klarar. Får se vad det innebär den här sista veckan i juni.

New week

Veckans planer

Måndag

Har en session för Varumärkesstrategi för sociala medier, en tid hos optikern och ett nätverksmöte inbokat. Ska bli väldigt roligt!

Tisdag

Är öronmärkt till att skriva och filma veckans vlog. Hoppas att resten av förkylningen har gett med sig så att jag kan få jobba ikapp förra veckans sjukstuga.

Onsdag

Är jag frisk nog kommer jag bänka mig på ett café och skriva allt jag förmår.

Torsdag

Blir en mötesdag i Malmö! Dels ska jag några nätverksmöten, dels jag jag träffa bloggteamet. Ser verkligen fram emot detta!

Fredag

Har ett möte inbokat men i övrigt så kommer fredagen att ägnas åt det den behövs ägnas åt.

Är så redo för sista veckan i juni

God morgon från peppad tjej!

Och nu måste jag rusa! Men vi hörs och ses snart igen. Vad händer hos dig i veckan?

Kommentera  |  1 gillar

Sida 1 av 6

© Bossbloggen.se